اعتیاد از رگ گردن به ورزشکاران نزدیک است

اعتیاد از رگ گردن به ورزشکاران نزدیک است

شاید در نگاه اول غیر قابل باور برسد ولی بر اساس دو دهه تجربه ی کار با ورزشکاران با جرات اعلام می کنم که اعتیاد از رگ گردن به ورزشکاران نزدیک است و متاسفانه امروزه انبوهی ورزشکار با کوله باری از مدال و عنوان داریم که درگیر اعتیاد شده و …!

اعتیاد ممکن است به هر چیزی رخ دهد ولی در این سلسله مباحث مشخصا در مورد مواد مخدر و محرک و خصوصا موادی که بیشترین ضریب ابتلا در ایران دارند نظیر تریاک و شیره و شیشه و ترامادول صحبت خواهم کرد!

شاید برای شما هم جای سوال شده باشد که چرا در مورد اعتیاد باید در سایتی که تخصصی بدنسازی هست صحبت شود؟

پاسخ کمی هولناک است! شاید در ظاهر چنین به نظر نرسد ولی اعتیاد به مواد مخدر و محرک بر خلاف چیزی که انتظار داشتم در میان بدنسازان نیز شیوع بسیار بالایی دارد!

خیلی از بدنسازانی که در دام اعتیاد افتاده اند از ماهیت موادی که مصرف می کردند و امروزه بدان اعتیاد دارند و بدون اینکه مطلع باشند نیز بدان ها اعتیاد پیدا کرده اند بی اطلاع و یا دست کم، کم اطلاع هستند!

دسترسی به مواد مخدر در ایران کار دشواری نیست ولی بدبختی از جایی شروع می شود که برخی مواد اعتیاد آور نه در قالب مواد مخدر و نه در پارک ها و نه توسط ساقی ها که در قالب قرص و شربت و کپسول و عموما توسط عطاری ها در ایران عرضه می شوند!

کسی که به هر دلیل و به توصیه رفقا و به هر منظور اعم از تقویت عملکرد در تحتخواب ‌و غیره تن به خرید و مصرف این داروها و مواد می دهد در ابتدا نمی داند در آستانه ی ورود به چه ‌ورطه ی هولناکی است!

زمانی به خود می آید که می بیند آلوده به اعتیادی شده است که او را از درون می پوساند و البته نه توان ترک در خود می بیند و اینکه روی اقرار و کمک گرفتن از کسی و جایی را در خود می بیند!

به نظر خود من این سلسله مباحث در شرایط کنونی ایران می تواند سودمند تر از مباحث روتین پرورش اندام که از بس در اینستا برایتان تکرار کرده اند تکرار بیهوده و آزار دهنده ی مکررات شده است باشد!ا

بهترین درمان، پیشگیری است! ورزشکار از ابتدا اگر با مربی خوب کار کند کارش به اعتیاد کشیده نمی شود ولی محض اطلاع کسانی که گرفتار شده اند عرض می کنم در مبحث ترک اعتیاد اصلی تربن عامل، رسیدن خود فرد به این نتیجه است که زمان ترک فرا رسیده است!

اگر کسی از اعتیاد به ستوه نیامده قصد ترک نکند همه ی عالم هم که تلاش کنند بی فایده است!

مساله ی دوم تعهد دادن به فردی است که نفوذ روانی بر فرد دارد و به تجربه دریافته ام وقتی به کسی که مقامی در حد بت برای وی قائل اید متعهد شوید ۵۰ درصد راه را رفته اید!

این مساله برای بخش روانی که بخش مهمی از ترک اعتیاد است بسیار موثر است! داروهای زیادی برای کاهش وابستگی روانی فرد نسبت به مواد مخدر تجویز می شود ولی هیچ یک به اندازه ی همین فاکتور که شرح دادم کارایی نداشته است!

و اما مسایل بالینی ترک! روش های مختلفی وجود دارد و من به شخصه از روش نامنطم کردن مصرف به همراه کاهش تدریجی و البته نامنطم دز مصرف روزانه نتایج درخشان بر روی کسانی که پروژه ریست فکتوری شان با من بود گرفته ام!

ترک اعتیاد درد شدیدی دارد! نامنطم کردن مصرف چندان فشاری به فرد وارد نمی کند ولی کاهش تدریجی و قطع کامل مصرف در برخی روزهای هفته و ماه قاعدتا درد خواهد داشت که باید از داروهای شد درد غیر مخدر به درستی استفاده شود!

باید چکاپ کامل به عمل بیاید! اعتیاد و استایل غلط زندگی و الگوی غلط تغذیه و الگوی غلط خواب که از تبعات اعتیاد است سبب بر هم خوردن شدید بالانس هورمونی می شود!

چکاپ که صورت گرفت بالانس هورمونی دوباره باید برقرار شود که این خود کمک بسیار زیادی به فرد می کند و من در هیچ یک از مراکز ترک چنین چیزی ندیده ام و به جرات می توانم ادعا کنم خود من برای نخستین بار این مبحث مهم را در پروژه های ترک اعتیاد وارد کرده ام!

کار من ترک اعتیاد نیست ولی به دلیل اینکه چند تن از عزیزان گرفتار بودند و مصرانه از من خواستند کمک شان کنم وارد این حیطه شده و در سطح محدود و برای نزدیکان کار انجام دادم!

تغذیه اهمیت زیادی دارد! برنامه ی غذایی باید سرشار از سبزیجات و میوه ها باشد و لبنیات توصیه نمی شود!

ترک اعتیاد با اختلالات شدید در خواب همراه خواهد بود! با مکمل های مناسب خواب باید فرد را بازی کرد خواب شبانه خوب داشته باشد چرا که اگر فکری به حال خواب نشود تردید نکنید فرد دوباره به مصرف روی خواهد آورد!

ورزش منظم و متناسب با توان فرد باید در برنامه باشد که هم برای سم زدایی خوب است هم سبب ترشح اندورفین که نوعی مخدر طبیعی است می شود و ….

اینستاگرام ما SADEGH.SALAMY

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله

مطالب مرتبط

اشتراک
نوع اشتراک
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
دیدن همه ی نظرات
0
نظر بدهید.x