تزریق های مرگبار

تزریقی های مرگبار

در این مقاله در مورد عوارض بدنسازی و عوارض رفتارهای پر خطر بدنسازی و مشخصا در مورد تزریق های مرگبار و آمبولی ریوی صحبت می کنیم و تردید ندارم پس از خواندن این مقاله اگر عاقل باشید دیگر سمت و سوی تزریق با اهداف ورزشی نخواهید رفت که عین استقبال از خطر و خود رفتن به پیشواز مرگ می تواند باشد.

در مورد اينکه ورزش و خصوصاً بدنسازي و پرورش اندام و ورزش هاي قدرتي، امروزه شديداً و قوياً با مقوله ي خطرناک تزريق و دارو آلوده است ترديدي نمي توان به خود راه داد ولي چيزي که شايد ندانيد و شايد در باورتان هم نگنجد و بارها و بارها رخ داده است اين است که افرادي صرفا براي اينکه تمرينات قدرتمندانه اي داشته و يا حجم و قدرت عضلاني خود را افزايش دهند تزريقاتي داشته اند و پيش از اينکه دارويي که وارد بدن کرده اند در بدن شان منشا اثر گردد ورود اشتباهي همين دارو به درون عروق خوني موجب مرگ و يا دست کم موجب روانه شدن وي به مرکز مراقبت هاي ويژه شده است و در اين مقاله در مورد اين مقوله ي بسيار مهم افاضات ادب و اظهار فصل عريض و طويل خواهيم کرد.

ريه

ريه ها اصلي ترين ارگان هاي تنفسي در بدن آدمي و در بدن برخي جانداران ديگر هستند. آدمي دو عدد ريه در بدن خود دارد. ريه ها را به اسم شش يا جگر سفيد نيز مي شناسند. ريه ها درون محفظه ي قفسه ي سينه و درون پرده اي موسوم به پرده ي جنب قرار دارند. وجود پرده ي جنب براي باز ماندن ريه ها الزامي است و بديهي است در صورتي که پرده ي جنب که اطراف شش ها را در بر گرفته است به هر دليلي پاره گردد که در برخي موارد در تصادفات و در درگيري هاي فيزيکي که با سلاح سرد و گرم صورت مي گيرد پاره مي گردد ريه ها کلاپس کرده و بسته شده و فرد در اثر خفگي مي ميرد.

ريه سمت راست بدن ما از سه لوب يا سه قسمت و ريه سمت چپ بدن ما از دو لوب و يا دو قسمت تشکيل شده است. ريه راست کوتاه تر و قطور تر و ريه سمت چپ باريک تر و بلند تر است.

لوب هاي ريه ها را در تصوير بالا مي توانيد مشاهده کنيد. زماني که شما نفس مي کشيد هواي بيرون که بايد قاعدتا پاک و تميز و مملو از اکسيژن باشد و در اغلب موارد مملو از آزبست و ذرات معلق و سرب و …. هست وارد ريه هاي شما مي شود. در جريان فعل و انفعالاتي که در ريه ها رخ مي دهد دي اکسيد کربن تجمع يافته در بدن از طريق خون به ريه ها و از ريه ها به هوايي که تنفس کرده ايد حمل شده و سپس به موازات اين عمل، اکسيژني که از هوا گرفته شده است نيز از طريق ريه وارد خون مي گردد.

خفگي

به هر دليلي اعم از موجود نبودن اکسيژن در هوا، ورود آب و مايعات و هر چيزي به جز هوا به درون ريه ها، کلاپس شدن ريه ها در اثر پاره شدن پرده ي جنب، از کار افتادن ريه ها در اثر ابتلا به بيماري، بسته شدن راه هاي هوايي منتهي به ريه ها، بسته شدن عروق خوني منتهي به ريه ها که وظيفه ي انتقال دي اکسيد کربن به بيرون بدن و وظيفه ي انتقال اکسيژن به درون بدن را دارند و … روند انتقال اکسيژن به بدن و روند خروج دي اکسيد کربن از بدن مختل و يا متوقف شده و فرد خواهد مرد.

آمبولي ريوي

زماني که به هر دليلي لخته ي خون و يا چربي و يا هر جسم خارجي ديگري از طريق گردش خون به داخل عروق خون رسان شش ها وارد شده و موجب مسدود شدن اين عروق و يا موجب بروز اختلال شديد در عبور و مرور خون در اين عروق گردد ريه ها کارايي خود را از دست مي دهند و فرد با نارسايي بسيار شديد تنفسي رو در رو شده و حتي ممکن است در دم بميرد. اين مبحث در دانش پزشکي به اسم آمبولي ريوي شناخته مي شود و يکي از دلايل مرگ و ميرهاي ناگهاني که ورزشکاراني که پس از تزريق دارو به بدن خود به صورت ناگهاني غزل خداحافظي را مي خوانند همين مسئله بوده است و در اين مقاله قصد تشريح اين مقوله و صد البته قصد هشدارهاي بسيار جدي در اين زمينه را داريم.

اين پديده ممکن است به طور طبيعي و در اثر عوامل طبيعي رخ دهد ولي در مورد ورزشکاراني که با تزريق داروها و خصوصا داروهاي روغني عجين شده نيز رخ مي دهد به اين معني زماني که شما سر سوزن را وارد بدن خود کرده و شروع به تزريق دارو مي کنيد ممکن است نوک سر سوزن به جاي اينکه درون بافت عضلاني فرو رفته باشد در رگ وارد گرديده باشد و شما از اين مسئله بي اطلاع باشيد و با اولين فشاري که به سرنگ وارد مي کنيد ماده ي روغني وارد جريان خون شده و از بد شانسي شما از طريق پمپاژ قلب وارد رگ هاي خون رسان به بافت شش ها شده و موجب مسدود شدن اين بافت ها شده و در نتيجه به مرگ و يا دست کم به فجايع قرين با مرگ ختم شود.

علايم اوليه ي آمبولي ريوي

اين روزها ماشاالله بزنم به تخته همه در باشگاه هاي پرورش اندام اگر پزشک غدد نباشند دست کم پزشک عمومي و يا دست کم پرستار و بهيار که هستند. همه اين روزها در باشگاه هاي پرورش اندام دست به آمپول هستند و  به فراواني انواع و اقسام تزريق هاي موضعي و باسني و بازويي و پشت بازويي و چشمي و فرق سري براي هم انجام مي دهند.

بارها و بارها مشاهده کرده ام بدون اينکه حتي محل تزريق را با پنبه الکل ضد عفوني کرده باشند تزريقات را در عمق جان همديگر انجام مي دهند و تا جايي که من فهميده ام گويا ضد عفوني کردن محل تزريق براي شان به نوعي کسر لاتي محسوب مي شود.

ميکروب و ويروس چيزهايي نيستند که لات بازي و اينها سرش شود! خيلي از کساني که اکنون به دليل ابتلا به بيماري هايي که شايع ترين آنها هپاتيت B مي باشد در زير خروارها خاک آرميده اند و يا امروزه با مرگ دست به گريبان هستند و زندگي شان مصيبت بار شده است اگر در حين تزريق از پنبه الکل استفاده مي کردند عوامل بيماري زاي خارجي که لات بازي سرشان نمي شود به بدن شان ورود پيدا نمي کرد و امروز از من و شما سالم تر در قيد حيات و يا در متن جامعه بودند!

هشدار جدي

شما که از مبحثي به اسم آسپيره کردن کمترين اطلاعي نداري زماني که آمپول روغني براي ديگر هم باشگاهي ها و يا شاگردها تزريق مي کني به اين مهم توجه داشته باش که ممکن است همين دارو به اشتباه وارد عروق خوني گشته و به آمبولي ريوي ختم شده و فرد را ختم به خير بکند!

کوتاهي ناگهاني تنفس

از بارزترين نشانه هاي آمبولي ريوي مي توان به کوتاه شدن ناگهاني تنفس اشاره کرد به اين معني که فرد ديگر نمي تواند به صورت عادي نفس بکشد و به عبارت ساده تر نمي تواند ريه هاي خود را پر از نفس کند و ناگزير تنفس اش کوتاه تر و کوتاه تر مي شود و هر آن ممکن است تنفس وي قطع شد و فرد به رحمت ايزدي برود!

درد در قفسه سينه

بروز درد ناگهاني در قفسه ي سينه نيز يکي ديگر از شايع تر علايم بروز آمبولي ريوي است که هشدار دهنده ي ورود فرد با فاز خطرناک قطع اکسيژن رساني به بافت ها خواهد بود.

سرفه

سرفه هاي شديد پس از تزريقات اشتباه اگرچه در همه ي موارد به معني آمبولي ريوي نيست ولي ممکن است نويد دهنده ي آمبولي ريوي نيز باشد و از اين نظر بايد اين علامت را نيز جدي گرفت.

تپش قلب

از ديگر علايم شايع بروز آمبولي هاي ريوي مي توان به تپش هاي بي دليل و بدون سابقه و بسيار ناگهاني قلب اشاره کرد که عموما در موارد ورزشي پس از تزريق اشتباهي دارو و يا پس از ورود اشتباهي دارو به رگ رويت مي شود.

تورم خصوصاً در اندام هاي تحتاني

تورم خصوصا در اندام هاي تحتاني و پاها نيز که معمولا در طولاني مدت بروز مي کند نيز ممکن است از نويد دهنده هاي بروز آمبولي هاي ريوي باشد.

دلايل بروز آمبولي ريوي

آمبولي ريوي از شايع ترين دلايل مرگ و ميرها ناگهاي ورزشکاران دارويي به شمار مي رود و از شايع ترين دلايل بروز آمبولي هاي ريوي در بين ورزشکاراني که دارو به خود تزريق مي کنند نيز مي توان به ورود مواد روغني به درون سيستم گردش خون اشاره کرد. با اين وجود اين عارضه و اين بيماري ممکن است به دلايل زير نيز بروز کند:

  • کهولت سن
  • استراحت طولاني مدت در بستر
  • جراحي ها
  • شکستگي استخوان ها
  • و …

هشدار

از تزريق هر گونه دارو به منظور مصارف ورزشي اکيدا خودداري کنيد و به اين مهم نيز توجه داشته باشيد تزريق در کشيدن دارو و فرو کردن سر سوزن به بدن و فشار دادن شاسي سرنگ خلاصه نمي شود. محل تزريق، ضد عفوني قبل از تزريق، آسپيره کردن و … از جمله مباحثي هستند اگر در موردشان اطلاعات کافي نداشته و يا رعايت نکنيد ممکن است قبل از اينکه عوارض جانبي دارو شما را بکشد ورود اشتباهي دارو به رگ به زندگي شما خاتمه دهد.

صادق سلامي

5 2 votes
امتیازدهی به مقاله

مطالب مرتبط

اشتراک
نوع اشتراک
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
دیدن همه ی نظرات
0
نظر بدهید.x