همه چیز در مورد اسیدهای آمینه

همه چیز در مورد اسیدهای آمینه

در مقاله ی همه چیز در مورد اسیدهای آمینه در مورد اجزای تشکیل دهنده ی پروتئین ها و اجزای تشکیل دهنده ی توده عضلات صحبت می کنیم. اسید آمینه ها در اصل همه چیز هستند چرا که بدن ما با استفاده از همین مولکول هاست که توده های عضلانی را می سازد.

شايد شما هم زماني که بچه بوديد همانند خود من از اين اسباب بازي هاي مشهور به خانه سازي که امروزه به اسم لگو نامیده می شوند داشتيد که متشکل از تعدادي آجر پلاستيکي رنگارنگ بود و با بر روي هم چيدن اين آجرها سازه هاي همانند خانه و برج و پل و ماشين و کاميون و غيره مي ساختيم و صد البته از همان ابتدا هم من يکي استعداد ساخت و ساز نداشتم و يک عده از ماها با عنايت به همين استعدادي که از طفوليت در اين قبيل کارها داشتند رفتند برج ساز شدند و ما هم مانديم و نويسنده و کارشناس پرورش اندام و … شديم. هر کي ندونه فکر مي کنه کارشناس پرورش اندام بودن چه چيزي شاخي است، هر چند کم نيستند کساني که حاضرند ماهيانه مبالغي هم دستي بدهند تا مردم آنها را کارشناس پرورش اندام خطاب شوند! به هر حال آواز دهل شنيدن از دور خوش است.

اسيد آمينه ها

سهم عمده اي از ساختار عضلاتي که به آنها مي باليد و آنها را عرضه مي کنيد و با آنها فيگور مي گيريد از پروتئين تشکيل شده است. پروتئين خود از بلوک هاي سازنده اي موسوم به اسيد آمينه تشکيل يافت است. زماني که شما ماده غذاي حاوي پروتئين را وارد بدن مي کنيد اين پروتئين در دستگاه گوارش شما تخت تاثير شيره هاي گوارشي و آنزيم هايي موسوم به پروتئاز شکسته و تبديل به واحد هاي سازنده ي خود يعني اسيد هاي آمينه مي شود و اين اسيد آمينه ها پس از ورود به درون بدن دوباره و اين بار بر اساس الگوهايي که بدن شما تعيين و ديکته مي کند در نسبت ها و در فرمول هاي مختلف با هم پيوند برقرار کرده و تشکيل پروتئين هاي جديد و مختلفي را مي دهند که هر يک از اين پروتئين ها در بدن وظيفه ي خاصي را بر عهده مي گيرند.

از اين نظر اسيد هاي آمينه را مي توان به واحد هاو اجزاي همان بازي خانه سازي قديمي خودمان شبيه بدانيم، همانگونه که ما در دوران بچگي با استفاده از اين آجرها و با عنايت به خلاقيتي که داشتيم سازه هاي مختلف مي ساختيم و لذت مي برديم بدن نيز با توجه به الگوهايي که ترسيم مي کند از اسيد آمينه در نسبت ها و در فرمول هاي مختلف بهره برده و پروتئين هاي متنوع مورد نياز خود را مي سازد.

مکمل هاي اسيد آمينه

بر اساس نيازهايي که بدن به پروتئين و اجزاي سازنده ي آن يعني اسيد آمينه ها دارد از دير باز مکمل هايي موسوم به مکمل هاي اسيد آمينه در فرم و شکل و دزهاي مختلف توليد و به بازار عرضه مي شد و همانگونه که از عنوان نيز مي توان فهميد در اين مقاله قصد تشريح ماهيت اين دسته از مکمل ها داريم.

فرم دارويي

اين دسته از مکمل ها که در برخي موارد به فرم خالص يعني صرفا متشکل از اسيد آمينه و در برخي موارد هم در ترکيب با ديگر ترکيبات مورد نياز بدن براي رشد عضلات عرضه مي شود عموما در قالب کپسول عرضه مي شود و اين کپسول ها مي توانند گچي بوده و يا در پوشش قرار داده شده باشند. در طي سال هاي اخير فرم هاي پودري اين دسته از مکمل ها نيز کمابيش به بازار عرضه شده و من خود شاهد بوده ام در برخي مواد حتي قرص هاي جويدني و فرم مايع اين دسته از مکمل ها نيز به ندرت در بازار عرضه گرديده است. به اين نکته نيز بايد اشاره بکنم که نمونه هاي تزريقي اسيد آمينه به صورت سرم و براي مصرف در مورد بيماراني که به هر دليلي امکان وارد کردن پروتئين و مواد غذايي از طريق دستگاه گوارش به بدنشان نيست نيز توليد و براي مصارف درماني عرضه مي شود که صد البته در برخي موارد برخي از ورزشکاران از اين نمونه ها نيز استفاده هاي غير مجاز مي کنند.

محتويات

شرکت هاي سازنده ي مکمل هاي غذايي انواع متنوعي از اين دسته از مکمل ها را توليد و به بازار عرضه مي کنند و هر يک از اين محصولات را مناسب کاري مي دانند. با مشاهده ي بروشور و برچسبي که بر روي محصول زده مي شود مي توان از محتويات و از ميزان موجود هر يک از اسيد آمينه هاي موجود در هر سروينگ از محصول با خبر شد ولي ناگفته پيداست بدون دانستن کارايي هر يک از اين اسيد آمينه ها و بدون دانستن اينکه بدن در طول روز چه ميزان از هر يک از اين اسيد آمينه را نياز دارد دانستن اينکه در هر سروينگ از اين محصولات چند ميلي گرم و يا گرم از هر يک از اسيد آمينه ها موجود مي باشد عملا بي فايده خواهد بود.

منابع طبيعي اسيد آمينه

اسيد آمينه ترکيباتي نيستند که دانشمندان موفق به ساخت آن شده و مکمل سازها نيز آنها را تهيه کرده و در دسترس عموم گذاشته باشند. تغذيه ي روزانه اي که داريد حاوي اسيد آمينه هايي هستند که بدن نياز دارد و اين اسيد آمينه ها در منابع غني از پروتئين که مي تواند گياهي و يا حيواني باشند به وفور موجود مي باشند و بشر از بدو پيدايش آن را در طول روز وارد بدن خود مي کرده است.

منابع حيواني پروتئين

انساني اصولا جانداري گوشت خوار است و اگرچه همانند حيوانات درنده و پرندگان شکاري گوشت خام نمي خورد ولي منابع حيواني همانند مرغ و گوشت و ماهي و حتي لبنيات که به نوعي از حيوانات استحصال مي گردد منابع اصلي غذايي وي را تشکيل مي دهند و از اين نظر مي توان گفت که انسان پروتئين و اسيد آمينه هاي مورد نياز بدن خود را از طريق پروتئين هاي حيواني دريافت مي کند.

گوشت

در حدود ۱۵ الي ۲۰ درصد از گوشت قرمز و حتي گوشت سفيد اعم از گوشت گوسفند و يا گوساله و مرغ و … که مي خوريد پروتئين کامل است. گوشت غني از آهن و فسفر و ويتامين هاي گروه b و و مخصوصا b1 مي باشد و بسته به اينکه گوشتي که مي خوريد از کدام قسمت از بدن حيوان جدا شده باشد ميزان چربي موجود در آن نيز متغيير خواهد بود.

ديگر اعضاي بدن حيوانات

انسان موجود غريبي است به احشاي بدن حيوانات هم رحم نمي کند. زبان و دل حيواناتي که مي خوريم تقريبا ارزشي برابر با ارزش غذايي خود گوشت دارد. از با ارزش ترين قسمت هاي بدن حيوانات که ما مي خوريم مي توان به جگر اشاره کرد. ۲۰ الي ۲۲ درصد جگر پروتئين است و علاوه بر اين جگر حاوي ويتامين ها و آهن و عناصر کمياب است.

هشدار

با توجه به اينکه اغلب داروهايي که براي پروار کردن دام و طيور استفاده مي شود در کبد متابوليزه مي شود کبد يا همان جگر اغلب حيواناتي که براي کشتار صنعتي پروار مي شوند تحت تاثير داروهايي که در دوران پروار کردن به دام و طيور تزريق و يا خورانده مي شود از حالت طبيعي خارج مي شود اين عضو را مي توان سمي ترين و مهلک ترين عضو از بدن دام و طيوري دانست که در شرايط صنعتي پروار مي گردند. از اين نظر مراقب باشد و ترجيحا از جگر حيواناتي استفاده کنيد که در شرايط طبيعي و به دور از دارو و روش هاي نوين دامداري و مرغداري به بار نشسته اند.

ماهي

از جمله منابع با ارزش پروتئيني براي بشر ماهي ها و غذاهاي دريايي است.  بين ۱۵ الي ۲۰ درصد وزن خالص ماهي هايي که مي خوريد پروتئين است. ماهي ها اگرچه در قياس با منابع غذايي همانند گوشت قرمز و سفيد آهن کمتري دارند ولي از نظر عناصري همانند منيزيوم و فسفر غني تر از مواد غذايي ياد شده هستند. همچنين اين منابع غذاي منابع سرشار از ويتامين هاي a و d نيز هستند.

تخم مرغ

فلسفه ي وجودي تخم مرغ اين نيست که از آن کيک و غذا تهيه کرده و يا آن را آب پز و نيمرو کرده و بخوريم. تخم مرغ در اصل حاوي نطفه اي است و يا بايد باشد که تبديل به جوجه مي گردد و در درون پوسته ي تخم مرغ نيز مواد غذايي مورد نياز براي تبديل شدن نطفه به جوجه تعبيه شده است و اينکه امروزه از آن به عنوان منبع غذايي بسيار غني و با ارزش استفاده مي کنيم اين ديگر زياده خواهي بشر و تجاوز بشر به حقوق بي دفاع ديگر جانداران است. تصور کنيد جانداران ديگر ذخاير غذايي نظير شير خشک و امثالهم که براي فرزندان خود خريده و فراهم مي کنيم را از طفل ما ربوده و مصرف کند!

تخم مرغ را با ارزش ترين منبع غذايي طبيعي حال حاضر دانسته اند که در دسترس همگان قرار دارد. تخم مرغ حاوي ۱۴ درصد پروتئين است ولي پروتئيني که در اين ماده ي طبيعي يافت مي شود از با کيفيت ترين پروتئين هاي موجود در منابع غذايي بشر است به اين معني که در ميان مواد غذايي کامل ترين پروفايل از اسيد آمينه ها را داراست.

 12 درصد وزن هر تخم مرغ را چربي تشکيل مي شود که تماما در زرده ي آن تجمع يافته است. زرده ي تخم مرغ اگرچه حاوي چربي فراواني است ولي بر خلاف زرده غني از ويتامين ها نيز هست و درست به همين دليل نيز مصرف روزانه دست کم دو عدد زرده براي ورزشکاران الزامي به نظر مي رسد.

هشدار

لازم به توضيح است که مصرف بيش از دو عدد زرده در روز براي سلامتي افراد عادي مي تواند مضر بوده و موجب افزايش کلسترول خون و تبعات منفي ديگر گردد.

نکته

تخم مرغ هايي که به روش هاي صنعتي توليد مي شوند عموما فقط شکل و قيافه ي قابل تحملي دارند و از نظر ارزش غذايي ابدا با تخم هايي که از مرغ هايي که به صورت طبيعي تغذيه مي شوند حاصل مي گردد برابر نيست و البته اشاره به اين مهم را نيز ضروري مي دانم که امروزه تخم مرغ هايي ظاهرا محلي نيز به بازار عرضه مي شود که باز هم کاملا طبيعي نبوده و با دخالت هاي که انسان در روند طبيعي تخم کردن مرغ ها اعمال مي کند تهيه و عرضه مي شوند.

تخم مرغ خام

در صورتي که تخم مرغ مخصوصا سفيده ي آن به صورت خام مصرف گردد سواي اينکه احتمال انتقال عوامل بيماري زا به انسان وجود خواهد داشت ميزان جذب مواد مغذي موجود در تخم مرغ نيز کاهش چشمگيري خواهد داشت به نحوي که متخصصين تغذيه حتي بر اين باور هستند که تخم مرغ خام اصولا براي بدن غير قابل استفاده بوده و مواد مغذي آن بدون اينکه جذب بدن شوند از بدن دفع خواهد شد.

لبنيات

از با ارزش ترين منابع پروتئيني محسوب مي شوند لازم به ذکر است که از نظر کليسم از گوشت نيز غني تر هستند. در صورتي که در رژيم هاي غذايي خود از لبنيات استفاده نکنيد ممکن است با فقر کلسيم در بدن و تبعات منفي آن مواجه شويد.

منابع گياهي پروتئين

پروتئين صرفا در منابع حيواني که از گوشت تن حيوانات حاصل مي شود يافت نمي شود و منابع گياهي نيز حاوي پروتئين و حاوي اسيد هاي آمينه هستند با اين تفاوت که اين منابع حاوي تمامي اسيد آمينه هاي مورد نياز بدن نيستند و از اين رو پروتئين هاي حيواني به واسطه کامل بودن در اولويت قرار دارد.

دانه ها

از مهم ترين منابع پروتئيني گياهي مي توان به آجيل و دانه هاي خوردني اشاره کرد. به ترتيب بادام زميني، بادام، پسته، فندق، بادام هندي و فندق بالاترين ميزان پروتئين در ميان اين دسته از منابع غذايي را دارا هستند. در ميان دانه هاي خوراکي نيز شاهدانه بيشترين پروتئين را داراست به نحوي که موجودي پروتئيني آن حتي دو برابر بادام زميني است.

حبوبات

به طور کلي مي توان گفت در هر فنجان حبوبات در حدود ۱۵ گروم پروتئين وجود دارد. اين منابع غذايي سواي پروتئين حاوي مقادير زيادي ويتامين و فيبر نيز هستند و از اين نظر در رژيم هاي غذايي جايگاه ويژه اي دارند. يک فنجان سوياي پخته ۲۹ گرم، يک فنجان عدسي ۱۹ گرم، يک فنجان لوبيا و نخود و لپه هم حدود ۱۵ گرم پروتئين در خود دارد.

غلات

از ديگر منابع گياهي پروتئين ها مي توان به غلات اشاره کرد. ناني که از گندم با کيفيت تهيه شده باشد در حدود ۴ درصد حاوي پروتئين است.

منابع پروتئيني کامل

به منابع طبيعي از پروتئين اطلاق مي شود که تمامي اسيد آمينه هاي ضروري مورد نياز بدن را در خود دارد و از آن جمله مي توان به منايع پروتئيني جانوري و حيواني همانند گوشت و ماهي و مرغ و منابع غذايي دريايي اشاره کرد.

منابع پروتئيني ناقص

منابع گياهي اگرچه حاوي پروتئين و اسيد آمينه هستند ولي در اغلب موارد حاوي تمامي اسيد آمينه هاي مورد نياز بدن براي بقا و براي رشد و توسعه ي بافت هاي عضلاني نيستند و از اين نظر اين منابع را به منابع ناقص پروتئيني مي شناسيم.

فلسفه وجودي مکمل هاي اسيد آمينه

بر خلاف آنچه که القا مي شود و يا برخي ها دست کم از در باور نشستن اين ادعا خرسند مي شوند مکمل هاي اسيد آمينه نه مي توانند جايگزين تغذيه ي طبيعي انسان باشند و نه اصلا براي اين منظور توليد و عرضه شده اند. پروتئين و اسيد آمينه هاي مورد نياز بدن در طول روز بايد از منابع طبيعي غذايي تامين شوند و صد البته در طي روز از مکمل هاي اسيد هاي آمينه نيز مي توان براي رفع کاستي هاي احتمالي استفاده کرد.

در برخي موارد امکان دسترسي به مواد غذايي طبيعي نيست، در برخي موارد زمان لازم براي پخت و پز مواد غذايي طبيعي نداريم، در برخي موارد همانند وعده هاي پس از تمرين اسيد آمينه ها بايد هر چه سريع تر وارد بدن شوند تا بدن دچار کاتابوليسم نشده و عضلات سوخته و از بين نروند و …! در اين قبيل موارد برتري مکمل هاي اسيد آمينه بر تغذيه طبيعي عيان مي شود ولي با اين وجود در دسترس بودن اين سري مکمل ها هرگز آدمي را از منابع طبيعي غذايي بي نياز يا کم نياز نخواهد کرد! اول تغذيه بعد مکمل هاي غذايي!

استفاده ي بهينه

استفاده از مکمل هاي غذايي يک بحث است و استفاده ي بهينه از اين ترکيبات يک بحث مجزا! در صورتي که به مقوله ي استفاده ي بهينه از مکمل توجه نداشته باشيد چه بسا ممکن است هزينه هايي عملا بي بازگشت و بي نتيجه بکنيد و از مکمل هايي استفاده کنيد که اصلا بدن شما نياز به اين مکمل ها ندارند و يا از مکمل ها به نحوي استفاده کنيد که تاثير چنداني بر بدن نداشته باشند و يا حتي بسيار بيشتر از آن چه که واقعا نياز داريد هزينه ي خريد مکمل کنيد. براي اينکه بتوانيم از مکمل هاي اسيد آمينه استفاده هاي بهينه داشته باشيم بايد با مکانيسم اثر و وظايفي که هر يک از اسيد آمينه ها در بدن بر عهده دارند اطلاعات کافي داشته باشيم:

اختلاف نظر

نشد يه جا دست رو موضوعي بذاريم و علما روش اجماع داشته باشند همواره اين علما در حال اختلاف هستند و سهم عمده اي از بدبختي هاي بشر هم از اختلاف نظر علما منشا مي گيرد و خدا شاهد است اگر اين علما دست از سر بشريت بردارند و بشريت را به حال خود بگذراند بشر در جهالت خود بسيار سالم تر و سلامت تر و آرام تر از آنچه که علما به زور مي خواهند بر بشر بتپانند زندگي کرده و روزگار به سر مي برد.

در مورد اينکه چه تعداد از اسيد آمينه هاي موجود در بدن ما ضروري و چه تعداد غير ضروري هستنند اختلاف نظر در ميان علما وجود دارد و کاش اختلاف نظر علما به همين مسائل ساده و پيش پا افتاده ختم شود که نمي شود و باز تاکيد مي کنم در اغلب موارد هر چه فلاکت بر بشر مي رود از اختلاف نظري است که علما دارند و اصرار بر راي خود مي کنند و مردم هم که اغلب …

اسيد آمينه هاي ضروري

دسته اي از اسيد آمينه ها هستند که خود بدن قادر به تهيه اين نوع از اسيد آمينه در درون بدن نيست و از اين رو ورود اين دسته از اسيد آمينه به بدن از طريق تغذيه ي روزانه الزامي خواهد بود به اين دسته از اسيد آمينه ها اسيد آمينه هاي ضروري اطلاق مي شود.

هيستيدين

هيستيدين نوعي اسيد آمينه ي ضروري است به اين معني که بدن نياز خود به اين اسيد آمينه را بدون کمک دستگاه گوارش نمي تواند تامين کند و از اين رو در طول روز بايد از منابع با ارزش غذايي که حاوي اين اسيد آمينه است بايد استفاده شود.

هيستيدين و ترميم سلولي

بدن ارگاني زنده بوده و بر خلاف ماشين که ابتدا به ساکن ساخته شده و هر بار که قطعه و قسمتي از آن معيوب مي گردد از آن جدا شده و با قطعه ي نو جايگزين مي شود همواره در حال تخريب بوده و از سوي ديگر از سوي خود بدن در حال ترميم و ساخت است. بدن براي ترميم و ساخت تمامي سلول هاي خود اعم از عضلات و غير عضلات به اسيد آمينه بسيار ضروري و ارزشمندي موسوم به هيستيدين نيازمند است.

هيستيدين و کارکرد سيستم عصبي

بدن براي ساخت و ترميم و نگهداري پوششي که رشته هاي عصبي را پوشانده و ميلين ناميده مي شود نياز به دريافت مقادير کافي هيستيدين در طول روز دارد و حتما مي دانيد در صورت ناتواني بدن در ترميم و بازسازي و نگهداري اين لايه که اطراف رشته اي عصبي را پوشانده است بيماري هايي همانند پارکينسون که به بيماري محمد علي کلي نيز معروف شده است حادث مي گردد و …

ناگفته پيداست در صورتي که هيستيدين کافي به بدن نرسد و بدن در ترميم و نگهداري سيستم عصبي دچار مشکل گردد صدمات جبران ناپذيري به سيستم عصبي و خصوصا مغز وارد مي شود و يقينا مي دانيد که سيستم عصبي بدن آدمي جزو معدود سيستم هاي موجود در بدن است که قدرت ترميم چنداني نداشته و در صورت ورود صدمه تا آخر عمر مي تواند مرخص باقي بماند و روز به روز نيز شرايط را براي بقا وخيم تر بکند.

هيستيدين و گلبول هاي خون

بدن از هيستيدين براي ساخت گلبول هاي قرمز و سفيد خون استفاده مي کند و حتما مي دانيد که گلبول هاي قرمز وظيفه ي انتقال اکسيژن به بافت ها و وظيفه ي انتقال دي اکسيد کربن به خارج از بدن را برعهده داشته و گلبول هاي سفيد نيز به عنوان سرباز از بدن در برابر بيماري ها و نفوذ عوامل بيماري زاي خارجي محافظت مي کنند.

هيستيدين و مهار آلرژي

بدن از هيستيدين به عنوان پيش ماده اي براي ساختن اسيد آمينه اي غير ضروري به اسم هيستامين استفاده مي کند و اين اسيد آمينه ي دوم در مواردي که بدن نسبت به عوامل خارجي واکنش هاي حساسيتي نشان مي دهد بدن را در مهار اين حساسيت ياري مي کند.

هيستيدين و کاهش اثرات تابشي

دانشمندان بر اين باور هستند که اين اسيد آمينه همچنين ما را در برابر تابش هاي انواع و اقسام اشعه هاي کيهاني که همه روزه خواه و ناخواه در معرض آن هستيم محافظت مي کند.

هيستيدين و دفع فلزات سنگين

در طول روز در جريان تغذيه اي که داريم انواعي از فلزات سنگين نيز وارد بدن ما مي شوند. بخشي از اين فلزات به واسطه تغذيه اي که داريم و از قديم الايام هم در ميان بشر رايح بوده است وارد بدن مي گردد و سهمي از اين فلزات در اثر استفاده از غذاهايي که به صورت کنسرو مي خوريم وارد بدن ما مي گردد. به اين معني که قسمتي از فلزات که از بسته بندي مواد غذايي و يا حتي در جريان پخت صنعتي از ماشين آلات جدا و وارد غذا مي شوند در نهايت وارد بدن ما مي گردند و دانشمندان بر اين بارو هستند که هيستيدين بدن ما را در دفع هر يک از اين فلزات سنگين من جمله آهن ياري مي کند.

هيستيدين و کمک به هضم غذا

دانشمندان باور دارند که هيستيدين همچنين در روند توليد و ترشح شيره ي معده که به هضم غذا کمک مي کند نيز نقش مهمي را بر عهده دارد و از اين رو اين اسيد آمينه مخصوصا براي کساني که دچار مشکلات عديده اي در هضم و جذب مواد غذايي هستند ضروري تر از ضروري خواهد بود.

هيستيدين و لذت هر چه بيشتر از روابط زناشويي

تحقيقات اخير نشان داده است هيستيدين همچنين آدمي را ياري مي رساند تا از روابط  زناشويي خود حداکثر استفاده را ببرد به اين معني که وجود اين اسيد آمينه در بدن براي لذت بردن از اين روابط زناشويي نيز ضروري و مورد نياز است.

استفاده از هيستيدين در پرورش اندام

اين اسيد آمينه در کنار ديگر اسيد آمينه هايي که به تشريح هر يک خواهيم پرداخت در قالب مکمل هاي آمينو اسيد و توليد و به بازار عرضه شده است ولي با اين وجود برخي شرکت هايي که در زمينه ي توليد و عرضه ي مکمل هاي غذايي تخصص داشته و فعاليت مي کنند نمونه هاي خالص اين اسيد آمينه را با نام عمومي ال- هيستيدين نيز توليد و براي مصارف خاص وارد بازار کرده اند که صد البته اين سري محصولات در قياس با مکمل هاي اسيد آمينه که حاوي نمونه هاي کامل و يا حتي نمونه هاي شناخته شده اي اسيد آمينه هستند شناخته شده و پر مصرف نبوده و به ندرت نيز مورد استفاده ورزشکاران سطوح متوسط قرار مي گيرد.

ورزشکاران حرفه اي به دليل اينکه همواره در طول روز حجم بسيار بسيار زيادي از پروتئين را وارد دستگاه گوارش خود مي کنند غالبا با مشکلات عديده اي در هضم و جذب مواد غذايي رو در رو بوده و با دستگاه گوارش خود همواره مشکلاتي را دارند و گفته مي شود در موارد خاص اين دسته از ورزشکاران از نمونه هاي خالص حاوي اين اسيد آمينه براي برطرف کردن مشکلات گوارشي و براي تسريع و سير صعودي توليد و ترشح شيره ي هضم در دستگاه گوارش خود استفاده مي کنند و به اين مهم توجه داشته باشيد که اين گفته به اين معني نيست که اين نمونه از اسيد آمينه را مي توان براي هر نوع مشکلات گوارشي به کار بست و داستان کمي پيچيده تر از اين اين است که به اين سرعت و به اين سولت نتيجه گيري کنيد.

دز مصرف هيستيدين

هر انسان معمولي روزانه دست کم بايد در حدود ۱۰۰۰ ميي گرم از اين اسيد آمينه را در قالب مواد غذايي طبيعي که مي خورد وارد بدن خود بکند و به عبارت دقيق تر چنين مي توان بيان کرد که به ازاي هر کيلوگرم از وزن بدن در طول روز بايد ۸ الي ۱۰ ميلي گرم از اين اسيد آمينه را وارد بدن کرد و بديهي است که اين مقدار بايد در سه الي چهار وعده در طول روز وارد بدن گردد تا بدن موفق به جذب همه جانبه و کامل آن گردد.

افراط در مصرف هيستيدين

با عنايت به مشکلاتي که اين روزها در بدنسازي شايع شده است همه ي شما با مفهوم اور دز آشنا هستيد و مي دانيد که اور دز کردن به معني افراط در مصرف يکباره ي دارو و يا مکمل است. افراط در مصرف و اور دز کردن اين اسيد آمينه نيز همانند هر ترکيب ديگري که وارد بدن مي شود مي تواند به تبعات منفي ختم گردد که از آن جمله مي توان به استرس شديد و ناراحتي هاي روحي و رواني همانند اضطراب و حتي اسکيزوفرني اشاره کرد.

موارد مصرف پزشکي هيستيدين

در دانش پزشکي در برخي موارد از اين اسيد آمينه براي درمان روماتيسم مفصلي و همچنين درمان بيماري هايي که مرتبط با سيستم عصبي باشند استفاده مي گردد.

منابع طبيعي هيستيدين

اين اسيد آمينه را به طور طبيعي مي توان در منابعي همانند لبنيات، گوشت، جوجه، ماهي و حتي برنج و گندم و چاوادر يافت.

ليزين

ليزين يکي ديگر از اسيد آمينه هاي ضروري مورد نياز بدن است که بدن از اين اسيد آمينه در فعاليت هايي همانند رشد و توسعه بافت هاي عضلاني و به طور عام در رشد استفاده مي کند. بدن خود به تنهايي قادر به توليد و تهيه ي اين اسيد آمينه نيست و بايد حتما مقادير مورد نياز خود را از طريق رژيم روزانه ي غذايي دريافت بکند.

ليزين و تقويت بافت هاي استخواني

بذن براي جذب کليسم مورد نياز خود و براي وارد کردن اين کلسيم در بافت اسکلت و در استخوان ها نياز به در اختيار داشتن ليزين کافي دارد و از اين رو ليزين را براي تقويت بافت هاي استخواني نيز ضروري و مورد نياز دانسته اند.

ليزين و تشديد چربي سوزي

همانگونه که شما قدرت خريد و امنيت مالي خود را به صورت پول نقدر در بانک و يا صندوق امانات و يا حتي در بالشت و امثالهم و براي روز مبادا مخفي و نگهداري مي کنيد بدن نيز انرژي مورد نياز براي بقاي خود را براي روز مبادا ذخيره کرده و آنها را به صورت بافت هاي چربي در اقصي نقاط بدن همانند ران ها و پهلوها ذخيره مي کند و شما از اين توده ها به عنوان چربي هاي زايد بدن صحبت مي کنيد و اين در حالي است که اين توده ها براي بدن شما چربي هاي زايد نبوده و حکم انباشه هاي انرژي را دارند. بدن براي سوزاندن و متابوليزه کردن چربي هايي که انباشته کرده است به اين اسيد آمينه نياز دارد و از اين رو گفته مي شود وجود مقادير کافي از اين اسيد آمينه در بدن براي سوزانده شدن چربي هاي زايد و براي تامين انرژي مورد نياز بدن الزامي خواهد بود.

ليزين و بالانس نيتروژن

برقرار بودن بالانس نيتروژن به اين معني است که شما توده ي عضلاني خود را حفظ مي کنيد و در صورتي که بالانس نيتروژن در بدن مثبت باشد مي توان گفت که بدن در حال ساخت و توسعه ي توده هاي عضلاني است و در صورتي که اين بالانس منفي باشد اين گفته به اين معني است که در حال از دست دادن حجم و وزن توده هاي عضلاني هستيد.

زماني که به هر دليلي خسته بوده و يا دچار استرس هاي شديد جسمي و روحي هستيد بدن به صورت خودکار اقدام به تجزيه کردن بافت هاي عضلاني مي کند و در اين حالت گفته مي شود که بالانس نيتروژن در بدن شما منفي خواهد بود و در اين شرايط بدن با استفاده از اين اسيد آمينه بالانس نيتروژن را به نفع شما رو به سمت مثبت شدن مي برد.

ليزين و ترشح آنتي بادي و هورمون

بدن همچنين براي توليد و ترشح آنتي بادي ها و هورمون هايي نظير هورمون رشد انساني، تستوسترون، انسولين و همچنين براي توليد کلاژن و آنزيم هاي مورد نياز خود نياز به در اختيار داشتن مقادير کافي از اين اسيد آمينه دارد.

ليزين و ترميم نسج هاي فرسوده

بدن مدام در حال فرسايش است و از سوي ديگر مدام در حال تجديد و ساخت و ساز، زماني که در شدت هاي بالا تمرين مي کنيد توده هاي عضلاني شما تخريب مي شوند و بدن زماني که از نو اقدام به بازسازي و توليد توده هاي عضلاني مي کند اين بار و بر اساس نيازي که به توده هاي حجيم تر و سنگين تر حس مي گردد اين توده ها را حجيم تر مي سازد و اين مقوله به صورت رشد و توسعه ي توده هاي عضلاني ديده مي شود.

گفته مي شود که بدن براي بازسازي بافت هاي فرسوده ي خود نيز نياز به در احتيار داشتن مقادير لازم از اين اسيد آمينه دارد و به دليل اينکه خود به تنهايي قادر به ساختن آن نيست و الزاما بايد آن را از طريق دستگاه گوارش دريافت کنيد اين اسيد آمينه را نيز در زمره اسيد آمينه هاي ضروري دسته بندي کرده اند.

ليزين و توسعه ي شبکه عروقي

دانشمندان بر اين باور هستند که بدن براي توسعه و گسترش شبکه خون رساني خود که از طريق رگ هاي خوني صورت مي گيرد نياز به در اختيار داشتن مقادير کافي از اين اسيد آمينه خواهد داشت.

مصرف ليزين در پرورش اندام

اين اسيد آمينه در کنار ديگر اسيد آمينه ها و در قالب مکمل هايي موسوم به اسيد آمينه در بازار عرضه شده است ولي به مقدار بسيار محدود و به صورت خالص نيز از سوي برخي سازنده هاي مکمل هايي غذايي توليد و عرضه شده است که در پرورش ان ام نيز گاها مصارف خاص داشته است.

بدنسازان در برخي موارد از اين اسيد آمينه براي غلبه بر خستگي و به براي به حداقل رساندن امکان ورود به حيطه ي تمرين زدگي و براي رشد و توسعه ي بافت هاي عضلاني خود استفاده مي کنند. عموما ورزشکاران از مکمل هاي عمومي اسيد آمينه ها که در کنار ديگر اسيد آمينه مقاديري از اين اسيد آمينه را در خود دارند استفاده کرده و بدين ترتيب زمينه را براي رشد و توسعه ي بافت هاي عضلاني مهيا تر مي کنند ولي با اين وجود در برخي موارد از نمونه هاي خالص اين اسيد آمينه نيز استفاده هايي مي گردد که بسيار خاص بوده و در اين مبحث نمي گنجد که وارد آن شويم.

دز مصرف روزانه ليزين

ورود روزانه ۱۲ الي ۱۵ ميلي گرم از اين اسيد آمينه بر اساس هر کيلوگرم وزن بدن از طريق تغذيه ي روزانه ضروري خواهد بود و با اين وجود مي توان کمي تا قسمتي در مصرف آن نيز دست و دلبازي به خرج داد ولي در مورد اين اسيد آمينه نيز افراط جايز نخواهد بود.

افراط در مصرف ليزين

افراط در مصرف اين اسيد آمينه مي تواند به اسهال و استفراغ و حتي به بالا رفتن کلسترول خون و افزايش بي رويه ي ldl منجر گردد.

مصرف پزشکي ليزين

از اين اين اسيد آمينه در برخي موارد براي درمان برخي از زخم ها که معروف به زخم هاي سرد هستند و براي درمان خستگي هاي مزمن استفاده هاي پزشکي مي گردد. از جمله زخم هاي سرد مي توان به تب خال و موارد مشابه اشاره کرد.

منابع طبيعي ليزين

اين اسيد آمينه را مي توان در مواد غذايي همانند پنير، تخ مرغ، شير، گوشت و مخمر و سيب زميني و … يافت .

علايم کمبود ليزين

کمبود اين اسيد آمينه در بدن ممکن است به تبعاتي همانند ناهنجاري و نقص در توليد و ترشح آنزيم ها، افت محسوس ميزان انرژي بدن، ريزش شديد مو با منشا عدم وجود پروتئين کافي در بدن، افت محسوس وزن، کاهش محسوس اشتها و ناتواني در تمرکز اشاره کرد.

فنيل آلانين

فنيل آلانين از جمله بحث بر انگيز ترين اسيد آمينه هاي اين چندين سال اخير بوده است که اظهر نظرهاي ضد و نقيض در مورد آن به فراواني مشاهده شده است. اين اسيد آمينه هر چه باشد در يک چيز آن نمي توان ترديد داشت و آن اينکه بدن براي تامين نيازهاي خود نسبت به اين اسيد آمينه شديدا وابسته به دستگاه گوارش و تغذيه ي روزانه خواهد بود.

فنيل آلانين و بهبود خلق و خو

فنيل آلانين با تاثير غير قابل انکاري که بر سيستم عصبي آدمي دارد در بهبود خلق و خو قويا موثر است. البته اين به اين معني نيست که شما با مصرف اين اسيد امينه و يا با ورود اين اسيد آمينه از طريق سيستم گوارش همانند کساني که از روانگردان هاي صنعتي استفاده کرده اند بي خيال زندگي و مشکلات شده و مدام بخنديد. منظورم ما در حد متعارف آن بود.

فنيل آلانين و تقويت سيستم عصبي

فنيل آلانين کافي در بدن موجب افزايش توليد و ترشح اپي نفرين و نور اپي نفرين و دوپامين در مغز مي شود و از اين نظر اين اسيد آمينه را براي تقويت کارکرد سيستم عصبي نيز مي توان مفيد و مورد نياز دانست.

فنيل آلانين و ويتامين D

گفته مي شود براي اينکه بدن بتواند در اثر تابش نور خورشيد توليد ويتامين D بکند نياز به وجود مقادير کافي از فنيل آلانين خواهد داشت و از اين رو ورود مقادير کافي از اين اسيد آمينه به بدن را براي توليد ويتامين D و در نتيجه براي تقويت بافت هاي استخواني نيز ضروري دانسته اند.

فنيل آلانين و گلوتامين

در مورد گلوتامين در همين مبحث صحبت خواهيم کرد. اين اسيد آمينه به طور طبيعي در بدن ساخته مي شود ولي بد نيست بدانيد بدن براي توليد گلوتامين مورد نياز خود نياز به در اختيار داشتن فنيل آلانين کافي خواهد داشت و از اين رو تامين شدن نياز بدن به فنيل آلانين از طريق دستگاه گوارش براي توليد شدن گلوتامين کافي در بدن نيز ضروري خواهد بود.

فنيل آلانين به عنوان شيرين کننده هاي غير قندي

 امروزه به دليل اينکه کم تحرکي موجب شده است تا بشر عموما از بيماري افزايش وزن و چاقي و تبعات منفي آن همواره در رنج باشد از قند در نوشابه هاي غير الکلي استفاده نمي شود و در اين قبيل موارد عموما از اين اسيد آمينه به عنوان شيرين کننده هاي غير قندي استفاده مي گردد.

فنيل آلانين در پرورش اندام

در پرورش اندام از اين اسيد آمينه به منظور افزايش کارايي بدن در حين تمرين و مهار خستگي و همچنين براي افزايش تمرکز و توان ذهني و رواني در تمرين استفاده مي شود. لازم به ذکر است که افراط در مصرف اين اسيد آمينه و طولاني تر کردن افراط در مصرف اين اسيد آمينه کمي تا قسمتي مخرب تر از ديکر اسيد آمينه هاست و از اين رو در مصرف اين اسيد آمينه همواره بايد رعايت احتياط را مد نظر داشت.

دز مصرف فنيل آلانين

ميزان مجاز ورود اين اسيد آمينه به بدن در طول روز در حدود ۱۴ ميلي گرم بر اساس هر کيلوگرم وزن بدن خواهد بود و توصيه مي شود از افراط در مصرف نمونه هاي سنتتيک و نمونه هاي غير غذايي آن خودداري گردد.

افراط در مصرف فنيل آلانين

مصرف نمونه هايي از اين اسيد آمينه که به صورت مکمل هاي غذايي توليد و به بازار عرضه شده است در مورد زنان باردار و در مورد کساني کساني که ديابت دارند شديدا ممنوع است. افراط در مصرف اين اسيد آمينه موجب افزايش فشار خون، سر درد، سر گيجه، مشکلات قلبي و تخريب بافت هاي عصبي مي گردد.

مصارف پزشکي فنيل آلانين

از اين اسيد آمينه در پزشکي براي درمان روماتيسم و همچنين درمان برخي افسردگي هاي رواني تا حدودي استفاده شده است.

منابع طبيعي فنيل آلانين

اين اسيد آمينه را به طور طبيعي مي توان در لبنيات، دانه ها، بادام، آجيل و … يافت.

علايم کمبود فنيل آلانين

در صورتي که تغذيه سالم داشته باشيد به ندرت رخ مي دهد که از کمبود اين اسيد آمينه در رنج باشيد ولي با اين وجود از شايع ترين علايم کمبود اين اسيد آمينه مي توان به بي حالي، خستگي، آسيب هاي کبدي و بروز نقص در رشد اشاره کرد.

فنيل کتونوري

اسيد آمينه ها چندان که به نظر مي رسند بي خطر هم نيستند و حتي آب هم که به نظر سالم ترين و بي ضرر ترين ماده بوده و مايع حيات نام گرفته است در صورتي که در حد افراط مصرف شده و يا به درستي مصرف نگردد مي تواند کشنده باشند. در مصرف هر ماده غذايي و يا مکمل غذايي حد تعادل را بايد نگه داريد. در مورد فنيل آلانين به بيماري بسيار خطرناکي موسوم به فنيل کتونوري بر مي خوريم. اين بيماري در اثر نقص مادرزادي در بدن رخ مي دهد که در اثر آن فنيل آلانين در بدن تجمع يافته و دفع نمي گردد.

متيونين

اين اسيد آمينه نيز يکي ديگر از اسيد آمينه هاي ضروري مورد نياز بدن است که بدن به تنهايي و بدون اتکا به سيستم گوارش نمي تواند آن را تهيه کند و ناگزير بايد مقادير لازم آن روزانه از طريق دستگاه گوارش وارد بدن گردد.

متيونين و شکسته شدن توده هاي چربي

بدن با استفاده از اين اسيد آمينه توده هاي چربي هاي انباشته شده در بدن را شکسنته و به مصرف مي رساند. حتما مي دانيد که سهم عمده اي از انرژي مورد نياز فعاليت هاي روزانه و فعاليت هاي ورزشي از شکسته شدن چربي هاي انباشته شده در بدن تامين مي شود و زماني که به شکسته شدن بافت هاي چربي در بدن کمک شود از يک سو با تشديد روند چربي سوزي خوشحال مي شويم و از سوي ديگر با افزايش محسوس سطح انرژي بدن تمرينات پر قدرت تري را دنبال خواهيم کرد.

متيونين و هضم و دفع فلزات سنگين

وجود مقادير کافي از اين اسيد آنينه در بدن براي کامل شدن فرايند هضم و جذب مواد غذايي لازم بوده و همچنين وجود مقادير کافي از اين اسيد آمينه براي دفع فلزات سنگين و براي جلوگيري از تجمع فلزات سنگين در بدن نيز ضروري بوده است.

متيونين به عنوان آنتي اکسيدان

محقيقن اين اسيد آمينه را به نوعي آنتي اسيدان نيز دانسته اند به نحوي که گفته مي شويد متيونين راديکال هاي آزاد را مهار مي کند.

متيونين و بالانس چربي خون

وجود مقادير کافي اين اسيد آمينه در بدن موجب مي شود تا بدن بتواند چربي خون را در حد بالانس نگه داشته و به عبارت ديگر وحود مقادير کافي از اين اسيد آمينه در خون سبب مي شود تا بدن بتواند چربي بالاي خون را کاهش دهد. اين مقوله مخصوصا براي ورزشکاراني که به دنبال استفاده از استروئيدهايي همانند وينسترول و … با خطر بالا رفتن چربي خون مواجه هستند مي تواند مفيد تر و جالب توجه تر باشد.

متيونين پيش ماده ي سيستئين

اين اسيد آمينه به عنوان پيش ماده ي اسيد آمينه غير ضروري موسوم به سيستئين مورد استفاده قرار مي گيرد به اين معني که بدن براي ساختن سيستئين مورد نياز خود نياز به در اختيار داشتن اين اسيد آمينه ي ضروري خواهيد داشت. لازم به ذکر است که سيسئتين خود پيش ماده ي ماده اي موسم به glutathione مي باشد که بدن از آن براي سم زدايي کبد استفاده مي کند.

متيونين پيش ماده ي کراتين

همانگونه که مي دانيد کراتين براي داشتن انرژي کافي در طول روز و همچنين براي تشديد رشد عضلاني مورد نياز ورزشکارن است و بد نيست بدانيد که اين اسيد آمينه يکي از سه اسيد آمينه اي است که بدن با کمک اين سه اسيد آمينه موفق به توليد کراتين مورد نياز خود مي گردد.

مصرف متيونين در پرورش اندام

نمونه هاي خالص از اين اسيد آمينه نيز به صورت مکمل هاي غذايي به بازار عرضه شده است هر چند که استفاده از آن محدود و بسته به شرايط خاص مي باشد. در برخي موارد ورزشکاران از اين اسيد آمينه براي اهدافي همانند مهار راديکال هاي آزاد و کاهش حجم توده ي چربي زايد بدن و همچنين براي بهبود کارکرد سيستم کوارش استفاده مي کنند.

نکته

لازم به توضيح است زماني که در مورد اسيد آمينه به مقوله هايي همانند تشديد رشد و يا کاهش توده ي چربي زايد بدن اشاره مي کنيم به اين مهم بايد توجه داشته باشيد که اين گفته ها الزاما به اين معني نخواهد بود که اسيد آمينه ها در زمينه هاي ياد شده اثراتي همسان با اثرات استروئيدها و يا داروهاي ممنوعه را داشته باشند. اين اثرات اگرچه در طولاني مدت تا حدود بسيار اندکي محسوس هستند ولي ابدا قابل قياس با اثراتي نيستند که داروهاي ممنوعه در بدن بر جاي مي گذارند.

دز مصرف روزانه ي متيونين

ورود روزانه ۱۲ ميلي گرم از اين اسيد آمينه به ازاي هر کيلوگرم وزن به بدن الزامي خواهد بود که اين مقدار در صورتي که از تغذيه خوبي برخوردار باشيد از طريق تغذيه روزانه وارد بدن خواهد شد و صد البته در برخي موارد براي فع برخي نقايص تغذيه مي توان از مکمل هاي خالص حاوي اين اسيد آمينه و يا از مکمل هايي که حاوي تمامي انواع اسيد آمينه هستند اسفتاده کرد.

افراط در مصرف متيونين

افراط در مصرف آب هم توصيه نشده است چه برسد به اسيد آمينه. گفته مي شود در صورتي که در مصرف اين اسيد آمينه افراط داشته باشيد به مرور زمان با کاهش ويتامين هاي گروه B در بدن مواجه شده و زمينه را براي ابتلا به تصلب شرايين و تبعات منفي ديگر هموارتر خواهيد يافت.

موارد مصرف پزشکي متيونين

از اين اسيد آمينه در موارد پزشکي براي درمان بيماري هاي مرتبط با روماتيسم و افسردگي هاي رواني و همچنين براي سم زدايي کبد استفاده مي شود.

منابع طبيعي متيونين

از جمله سرشارترين منابع طبيعي اين اسيد آمينه مي توان به گوشت، تخم مرغ، لوبيا، ماهي، سير، پياز و غلات اشاره کرد.

علايم کمبود متيونين

از شايه ترين علايم کمبود اين اسيد آمينه در بدن مي توان به چرب شدن کبد، بي حس و بي حالي، کند شدن آهنگ رشد، ضايعات پوستي و تجمع آب زايد در بدن اشاره کرد که اين مقوله در پزشکي به اسم ادم يا خيز معروف است.

ترئونين

اين اسيد آمينه نيز يکي ديگر از اسيد آمينه هاي ضروري است که خود بدن قادر به تهيه ي آن نيست و بايد از طريق رژيم روزانه ي غذايي وارد بدن گردد. نکته قابل توجه در مورد اين اسيد آمينه اين است که اين اسيد آمينه صرفا در منابع جانوري همانند گوشت و لبنيات يافت مي شود و مي توان گفت که گياه خواران همواره با فقر ورود اين اسيد آمينه به بدن رو به رور هستند.

ترئونين و آنابوليسم

اين اسيد آمينه در بافت قلب و ماهيچه ها و همچنين سيستم عصبي يافت مي شود و بدن براي نگهداري و توسعه ي اين بافت هاي بسيار حساس از بدن نياز به دريافت مقادير کافي از اين اسيد آمينه در طول روز داريد.

ترئونين و کلاژون و الاستين

خاصيت ارتجاعي پوست و بدن را رشته هايي موسوم به الاستين و کلاژن رقم مي زنند و از اصلي ترين دلايل چروک خوردن پوست در دوران پيري و اصلي ترين دلايل افتاده شدن پوست در دوران چربي سوزي شکسته شدن اين رشته هاست. بدن ما با استفاده از اين اسيد آمينه موفق به ساخت و ترميم اين رشته مي شود و ناگفته پيداست در صورتي که نياز به بدن نسبت به اين اسيد آمينه پاسخ داده نشود بدن به چه حال و روزي خواهد افتاد کما اينکه در دوران رژيم در مورد برخي ورزشکاران به وفور مشاهده مي کنيد!

ترئونين و بالانس پروتئين

بدن همچنين با استفاده از اين اسيد آمينه موفق به مثبت کردن بالانس پروتئين مي گردد به اين معني که وجود اين اسيد آمينه به مقدار کافي در بدن، شرايط را براي رشد و توسعه ي بافت هاي عضلاني مهياتر مي کند.

ترئونين و تقويت سيستم ايمني

اين اسيد آمينه به کمک آسپارتيک اسيد و متيونين به تقويت سيستم ايمني کمک مي کند و حتما مي دانيد که ضعيف شدن سيستم ايميني مخصوصا زماني که ورزشکار در دوره بوده و يا در پريود تمرينات سنگين مي باشد تا چه اندازه مي تواند براي بدن مخرب باشد.

ترئونين و فعاليت هاي کبدي

اين اسيد آمينه را مرتبط با سلامت کبد نيز دانسته اند به اين معني که وجود مقادير کافي از اين اسيد آمينه در بدن براي سلامت و کارکرد طبيعي کبد نيز الزامي خواهد بود.

ترئونين و ترشح هورمون رشد انساني

گفته مي شود که اين اسيد آمينه همچنين زمينه را براي توليد و ترشح هورمون رشد انساني نيز مهياتر مي کند و از اين نظر نيز اين اسيد آمينه را نيز مي توان براي بدنسازي بسيار مفيد ارزيابي نمود.

ترئونين و کمک به جذب پروتئين

از اصلي ترين تاثيرات اين اسيد آمينه مي توان به افزايش جذب پروتئين از طريق دستگاه گوارش اشاره کرد. به عبارت بهتر مي توان گفت پروتئيني که حاوي مقادير زيادي از اين اسيد آمينه باشد ارزش بيولوژيکي بالاتري داشته و جذب بهتري خواهد داشت و درست به همين دليل نيز در ترکيب برخي پروتئين هاي با کيفيت و خاص مقادير زيادي از اين اسيد آمينه نيز اضافه شده است تا ميزان جذب آن در دستگاه گوارش افزايش يابد.

مصرف ترئونين در پرورش اندام

از اين اسيد آمينه براي کمک به جذب پروتئين و براي کمک به رشد و توسعه ي بافت هاي عضلاني و همچنين براي بهبود وضعيت و کارکرد عمومي بدن در پرورش اندام استفاده مي شود.

دز مصرف ترئونين

براي يک زندگي سالم و عادي ورود ۸ ميلي گرم از اين اسيد آمينه در طول روز به ازاي هر کيلوگرم وزن به بدن الزامي خواهد بود و بديهي است افرادي که زندگي عادي نداشته و در طول روز تمرينات بسيار سنگين اجرا مي کنند مسلما بايد مقادير بيشتري را وارد بدن خود کنند.

ترئونين و مصرف در پزشکي

در علم پزشکي از نمونه هاي خالص و دارويي اين اسيد آمينه براي بهبود ناهنجاري هاي مغزي استفاده مي شود.

منابع طبيعي ترئونين

از عمده ترين منابع طبيعي اين اسيد آمينه مي توان به تخم مرغ و گوشت و لبنيات اشاره کرد.

اسيد آمينه هاي شاخه اي

اسيد آمينه هايي که تا به اينجاي کار مشاهده کرديد اسيد آمينه هاي ضروري بودند که براي دريافت آنها نيازمند تغذيه هستيم و بدن ما قابليت توليد اين اسيد آمينه ها در داخل بدن را ندارند. با خوردن منابع طبيعي غذايي اعم از گياهي و جانوري همانند گوشت و لبنيات مي توانيم اين اسيد آمينه ها را دريافت کنيم.

سه اسيد آمينه اي که در ادامه به آنها مي پردازيم نيز در همين دسته جاي مي گيرند ولي به دليل شکل و ساختار شيميايي خاصي که دارند  عليرغم اينکه در اين گروه جاي مي گيرند تفاوت هايي نيز با اين گروه دارند و اين تفاوت را شايد بتوان مزيت ناميد.

اين سه اسيد آمينه ساختاري زنجيره دار دارند و شايد بتوان بتوان اين سه اسيد آمينه را گل سر سبد اسيد آمينه هاي ضروري دانست به اين معني که بيشترين کارايي را در بدنسازي دارند و بيشتر از ديگر اسيد آمينه ها به ساخت و توسعه ي بافت هاي عضلاني و به اهداف بدنسازي ياري مي رساند.

اين سه اسيد آمينه در صورتي که با هم و در کنار هم مصرف شوند اثر يکديگر را تقويت مي کنند و محققين بر اين باور هستند که نسبت ۲ به ۱ به ۲ از لئوسين و ايزولئوسين و والين بهترين نسبت براي مصرف خواهد بود و اين فرمول در برخي مکمل هايي که به اين اسم عرضه شده است رعايت مي گردد و در برهي نمونه هاي ديگر هم رعايت نمي شود و صد البته شايد شرکت هاي سازنده دلايل خاص خود براي عدم رعايت اين نسبت توصيه شده را داشته باشند.

در دانش پزشکي نيز از مکمل هاي حاوي اسيد هاي آمينه ي شاخه اي که به اختصار به صورت BCAA يا BCAAs نمايش داده مي شوند براي اهدافي همانند کنترل سر درد و سر گيجه و تقويت عمومي و مثبت کردن بالانس نيتروژن در افرادي که به هر دليل با از دست رفتن وزن مواجه هستند و … استفاده مي شود.

اسيد آمينه هايي که به شاخه اي معروف شده اند به شرح زير هستند:

لئوسين

لئوسين جزو اسيد آمينه هاي ضروري است که بدن به تنهايي قادر يه تهيه ي آن نيست و بايد از طريق رژيم غذايي وارد بدن گردد. اين اسيد آمينه همانگونه که شرح آن رفت سواي اينکه جزو اسيد آمينه هاي ضروري است بلکه به دليل ساختمان شيميايي خاصي که دارد جزو اسيد آمينه هاي شاخه اي يا زنجيري نيز دسته بندي مي شود.

لئوسين و تنظيم قند خون

اين اسيد آمينه را قوي ترين اسيد آمينه و اصلي ترين و کارامد ترين اسيد آمينه در زمينه بالانس و تنظيم کردن قند خون دانسته اند. اصولا تنظيم بالانس قند در خون بر عهده ي اسيد آمينه ها نيست و حتما مي دانيد که بلافاصله پس از تمرين قند خون افت کرده و سطح انرژي خون پايين مي آيد و بدن نيز به ناچار در اين مرحله از خود توده هاي عضلاني تامين انرژي کرده و بدين ترتيب به تجزيه کردن پروتئين در بافت هاي عضللاي اقدام مي کند. در طول تمرين و پس از تمرين زماني که از اسيد آمينه هاي شاخه اي استفاده شود به دليل همين اثري که اين اسيد آمينه دارد انرژي کافي در اختيار بدن بوده و بدن نيز به توده هاي عضلاني حمله نخواهد کرد.

لئوسين و ساخت و توسعه

اين اسيد آمينه همچنين در ساخت توده هاي جديد عضلاني و در ساخت سلول ها و بافت هاي مرده ي پوست و ايضا در مورد ساخت و توسعه ي توده هاي استخواني که هر سه در پرورش اندام از اولويت هاي يکساني برخوردار هستند نقش کليدي بر عهده ذارد.

مصرف لئوسين در پرورش اندام

ورزشکاران اصولا براي ايجاد شرايط آنابوليک پايدار در بدن خود اقدام به مصرف ترکيبات و عموما داروهايي مي کنند که غير مجاز هستند ولي به واقع اگر دنبال ماده اي مجاز و بدون ضرر بگرديم شايد اين اسيد آمينه قوي ترين ماده ي مجاز براي ايجاد شرايط لازم براي رشد عضلاني و براي ايجاد محيط آنابوليک در بدن باشد.

البته اين گفته به اين معني نيست که با مصرف چند ميلي گرم از اين اسيد آمينه در طول روز بتوانيد اثراتي که ديگر ورزشکاران از استروئيدهاي حيواني مي گيرند را از اين ماده بگيريد ولي با اين وجود از اين حقيقت نيز نمي توان صرف نظر کرد که ورود مقادير کافي از اين ترکيب در زمان هاي حساب شده به بدن شما را در ساختن توده هاي حجيم عضلاني ياري داده و همچنين شما را در حفظ توده هايي که با زحمت زياد به دست آورده ايد و عموما در شرايطي همانند بيماري و تمرين زدگي و دشواري هاي ديگر از دست مي روند ياري خواهد کرد.

دز مصرف لئوسين

ورود ۱۶ ميلي گرم از اين اسيد آمينه در طول روز به ازاي هر کيلوگرم وزن بدن به درون بدن الزامي است و صد البته کساني که در شدت هاي بالا تمرين مي کنند ميزان نياز بالاتري نسبت به افراد عادي خواهند داشت و اين نکته نيز بايد مد نظر باشد.

افراط در مصرف لئوسين

معمولا افراط در مصرف اين اسيد آمينه تبعات منفي چندان شديد شناخته شده اي را به دنبال نداشته است و شايد بالا رفتن اوره ي خون از اصلي ترين تبعات منفي آن باشد.

مصارف پزشکي لئوسين

از نمونه هايي دارويي اين اسيد آمينه که عموما به صورت سرم هاي تزريقي نيز مورد استفاده قرار مي گيرد در شرايطي که بيمار جراحي هاي سنگين را پشت سر گذاشته و يا به هر دليلي در معرض خطر از دست دادن وزن و توده ي عضلاني باشد استفاده مي شود.

منابع طبيعي لئوسين

اين اسيد آمينه را تقريبا مي توان در تمامي منابع پروتئيني يافت ضمن اينکه اين اسيد آمينه در برنج قهوه اي که چند سال است در ايران هم به فراواني عرضه مي شود و لوبيا و آجيل و حبوبات نيز يافت مي شود.

ايزولئوسين

اين اسيد آمينه شباهت هاي بسيار زيادي به لئوسين دارد و درست همانند لئوسين در دسته اسيد آمينه هاي ضروري و همچنين در دسته اسيد آمينه هاي شاخه اي دسته بندي مي شود.

ايزولئوسين و ريکاوري

اين اسيد آمينه را اسيد آمينه ي ريکاوري نيز ناميده اند به اين معني که بدن براي ريکاوري پس از اجراي تمرينات و فعاليت هاي فيزيکي سنگين به اين اسيد آمينه نياز مبرم دارد. در مورد نحوه ي تاثير گذاري اين اسيد آمينه بر روي فرايند ريکاوري وارد جزئيات نمي شويم که اگر قرار باشد چنين کنيم تصور مي کنم دست کم چندين شماره بايد به همين مقوله ي خاصر بپردازيم و اجالتا فقط مطالبي مختصر در اين باب عرض مي کنيم و رد مي شويم.

ايزولئوسين و التيام زخم ها

زماني که جايي از بدن دچار حادثه شده و زخمي مي گردد خون ريزي از ناحيه زخم ديده هم به تناسب ميزان زخمي که حادث شده است آغاز مي شود و اگر بدن با به کار گيري ترفندهاي خاص قادر به بستن زخم و مهار کردن خون ريزي نشود همين زخم هاي ولو کوچک ما را خواهند کشت، ضمن اينکه عفونت هايي که منشا بيروني و خارجي دارند از طريق همين زخم هاي باز وارد بدن ما شده و ما را فلج کرده و يا خواهند کشت.

 گفته مي شود که اين اسيد آمينه نقش کليدي در لخته کردن خون در محل زخم ها دارد و بدين ترتيب بدن با بستن زخم از يک سو خون ريزي و از دست رفتن خون بدن را مهار مي کند و از سوي ديگر با بستن زخم ها مانع از ورود ميکروب و عوامل عفونت زاي خارجي به بدن مي گردد.

مصرف ايزولئوسين در پرورش اندام

اين اسيد آمينه نيز عموما در قالب مکمل هاي اسيد آمينه و در کنار ديگر اسيد آمينه هاي ضروري و غير ضروري عرضه شده و در برخي موارد نيز در ترکيب با دو اسيد آمينه ي شاخه اي ديگر و در قالب اسيد آمينه هاي شاخه اي عرضه مي گردد. هدف از مصرف اين اسيد آمينه در پرورش اندام دقيقا شبيه به موارد مصرف اسيد آمينه لئوسين مي باشد.

دز مصرف روزانه ايزولئوسين

ورود ۱۲ الي ۱۶ ميلي گرم از اين اسيد آمينه به ازاي هر کيلوگرم وزن به بدن در طول روز الزامي است که اين مقدار مي تواند از طريق تغذيه ي روزانه و يا از طريق مکمل هاي غذايي حاوي اين اسيد آمينه وارد بدن گردد.

افراط در مصرف ايزولئوسين

افراط در مصرف اين اسيد آمينه عموما مشکلات عديده اي را رقم نمي زند و شايد اصلي ترين تبعات منفي افراط در مصرف آن در بي نظمي و اختلال در ادرار باشد. البته از اين مهم نيز نبايد گذشت که افراط در مصرف اين اسيد آمينه براي کساني که نارسايي کليوي و يا کبدي دارند مي تواند مشکل ساز باشد.

موارد مصرف پزشکي ايزولئوسين

از اين اسيد آمينه در علم پزشکي عموما براي کمک به التيام زخم ها و بند آوردن خون رساني در افراد صدمه ديده استفاده مي شود.

منابع طبيعي ايزولئوسين

از عمده ترين منابع طبيعي حاوي اين اسيد آمينه مي توان به گوشت، ماهي، جيگر، تخم مرغ جوجه اشاره کرد.

والين

والين سومين اسيد آمينه اي است که در دسته اسيد آمينه هاي شاخه اي دسته بندي مي گردد و حتما به خاطر داريد که گفتيم اسيد آمينه هاي شاخه اي خود در دسته ي اسيد آمينه هاي ضروري جاي دارند به اين معني که بدن براي تامين نياز خود نسبت به اين اسيد آمينه همواره نيازمند دستگاه گوارش بوده است.

والين و بالانس مثبت نيتروژن

زماني که بالانس نيتروژن در بدن مثبت باشد اين گفته به اين معني است که بدن در حال ذخيره کردن نيتروژن و پروتئين در توده هاي عضلاني است و برونداد کار نيز به صورت افزايش وزن و حجيم شدن عضلات ديده مي شود. گفته مي شود که اين اسيد آمينه در زمينه ي مثبت شدن بالانس نيتروژن کمک شايان توجهي به بدن مي کند و از اين لحاظ اين اسيد را نيز يکي ديگر از اسيد آمينه هاي بسيار مفيد براي بدنسازان دانسته اند. 

مصرف والين در پرورش اندام

بدنسازان از اين اين اسيد آمينه نيز در کنار دو اسيد آمينه ي شاخه اي ديگر و يا در کنار ديگر اسيد آمينه ها و براي افزايش حجم توده هاي عضلاني خود استفاده مي کنند. استفاده از اين اسيد آمينه الزاما به معني افزايش خود به خودي حجم عضلات نخواهد بود و از اين نظر استفاده از اين اسيد آمينه را مي توان شرط لازم ولي ناکافي براي بدنسازي دانست به اين معني که ابتدا بايد تمرين و خواب و استراحت کافي داشته باشيد و در اين صورت است که مي توان اميد داشت مصرف مقادير کافي از اين اسيد آمينه در طول روز که مي تواند از طريق تغذيه و يا مصرف مکمل هاي غذايي باشد شرايط را براي رشد عصلاني مهيار تر کند.

دز مصرف روزانه والين

ورود روزانه ۱۶ کيلي گرم از اين اسيد آمينه به ازاي هر کيلو وزن به بدن الزامي خواهد بود که اين مقدار را مي توان از طريق تغديه و يا از طريق خوردن مکمل هاي غذايي وارد بدن کرد. البته اين ارقام اعلام شده براي افراد معمولي با حجم و وزن و با ميزان فعاليت هاي روزانه ي معمولي است و بديهي است در صورتي که روزانه تمرينات بسيار سنگين نظير آنچه که در ورزش هاي قدرتي معمول است را اجرا مي کنيد نياز به مقادير بيشتري از اين اسيد آمينه خواهيد داشت.

افراط در مصرف والين

افراط در مصرف اين اسيد آمينه براي کساني که نارسايي کليوي و کبدي دارند مشکل ساز خواهد بود و ممکن است افراد سالم نيز با افراط در مصرف اين اسيد آمينه دچار توهم و ضايعات پوستي گردند.

موارد مصرف پزشکي والين

بر خلاف ديگر اسيد آمينه که فرم دارويي آنها در پزشکي مورد استفاده قرار مي گرفت اين اسيد آمينه عموما در پزشکي کاربردي نداشته است.

منابع طبيعي والين

از غني ترين منابع طبيعي والين مي توان به گوشت و سويا و لبنيات و قارچ و … اشاره کرد.

مکمل هاي اسيد آمينه

امروزه حتي يک شرکت مکمل سازي را نيز نمي توان يافت که در فهرست توليدات خود يک و يا چند نمونه مکمل اسيد آمينه نداشته باشد و در اغلب موارد در پروفايل محصولاتي که از سوي مکمل سازان توليد مي شود تقريبا تمامي اسيد آمينه هاي ضروري و چند مورد يا همه ي اسيد آمينه هاي غير ضروري به چشم مي خورد و گاهي اوقات براي خود شيريني هم که شده مقاديري ويتامين و گاه مواد معدني نيز در ترکيب مکمل مي افزايند.

ادعاهاي شرکت هاي سازنده

اغلب اطلاعاتي که در مورد مکمل ها در نشريات و سايت ها و يا حتي کتاب ها درج مي شود ترجمه ي بروشورها و يا نوشته هاي روي محصولات است و به دليل اينکه اين نوشته ها را توليد کننده ها در مورد اين محصولات درج کرده اند عموما اغراق آميز و جانبدارانه و به نفع هستند. در اين قسمت از اين مقاله که در مورد محصولات حاوي اسيد آمينه ها بحث مي کنيم از دور به اين محصولات نگاه کرده و به واقعيت هايي اشاره خواهيم کرد که عموما در اغلب مطالبي که در مورد اين محصولات مطالعه مي کنيد و شرح آن رفت يافت نمي شود.

مزاياي مکمل هاي اسيد آمينه

ابتدا مزاياي اين محصولات را از سمع و نظر مي گذرانيم. اين سري مکمل ها حاوي اجزاي سازنده ي پروتئين ها هستند! در صورتي که به هر دليلي در طول روز دسترسي به غذا نداشته باشيد به راحتي مي توانيد با استفاده از اين محصولات نيازهاي بدن خود دست کم به پروتئين و اسيد آمينه را به خوبي برطرف کنيد.

آمينو اسيدها بهتر از غذا!

در برخي ساعات روز از زندگي ورزشي خود نياز مبرم داريد تا مقادير قابل قبولي از اسيد آمينه ها را وارد بدن خود کنيد و بديهي است دسترسي به غذاي با کيفيت در اين ساعت همانند وعده ي حساس غذايي پس از تمرين به سهولت ميسر نيست و به راحتي مي توانيد با استفاده از اين دسته از مکمل ها نياز هاي بدن خود را به خوبي پاسخ دهيد قبل از اينکه بدن از شما ناميد شده و به سمت و سوي تجزيه ي پروتئين هاي موجود در عضلات شما روي بياورد!

آمينو اسيدها نوشداروهاي قبل از مرگ سهراب

در برخي ساعت مخصوصا زماني که تمرين بسيار شديد را پشت سر گذاشته ايد تامين نيازهاي بدن با عنايت به اينکه فاکتور زمان نيز مهم است و هرگونه تاخير در رساندن مواد غذايي به درون بافت هاي تمرين ديده منجر به ظهور و تشديد پديده ي مخرب کاتابوليسم خواهد شد از طريق مواد غذايي عملا ناممکن است و غذاهاي طبيعي مي توانند نوش داروي بعد از مرگ سهراب باشند و در اين وعده مي توان از اسيد آمينه هايي که به شکل مکمل توليد شده اند و بسيار سريع تر از غذا از طريق دستگاه گوارش وارد خون شده و به بافت هاي هدف مي رسند استفاده کرد.

اسيد آمينه و ساعات خاص از شبانه روز

در برخي ساعات از شبانه روز امکان تهيه ي غذاي سالم و تازه نيست و اين در حالي است که بدن نياز به اسيد آمينه دارد. مثلا در دوران حجم و يا کات قرار است صبح ناشتا و يا نيمه هاي شب به محض اينکه از خواب بيدار شديد اسيد آمينه وارد خون بکنيد و مسلما تهيه ي غذاي سالم و تازه و حتي گرم کردن غذا نيز در اين وعده ها دردسر ساز خواهد بود و بديهي است استفاده از مکمل هاي اسيد آمينه در اين وعده ها نيز عالي خواهد بود.

اسيد آمينه در سفر

در برخي موارد همانند مسافرت ها و ماموريت ها و سفرهاي کوتاه درون شهري در طول روز نمي توانيد دسترسي به غذاي تازه و سالم داشته باشيد و يا از مکيفيت غذاهايي که در دسترس داريد اطمينان حاصل کنيد و در اين وعده ها نيز مکمل هاي اسيد آمينه ها مي توانند به راحتي نيازهاي بدن شما به اسيد آمينه را تامين کنند.

آمينو اسيد ها تکميل کننده ي تغذيه

در دنياي امروز که همه چيز بر محور مقرون به صرفه بودن و اقتصادي بودن مي چرخد مواد غذايي که عموما عرضه مي شود کيفيت هاي قديم و حتي کيفيت هاي لازم را ندارند و مي تواند چنين احتياط کرد که مواد غذايي که در طول روز مي خوريم به تنهايي نمي توانند تامين کننده ي نياز بدن ما به اسيد آمينه ها باشند و به ناچار مخصوصا در شرايطي که بدنسازي مي کنيم بايد از مکمل هاي اسيد آمينه ها نيز در کنار تغذيه هاي طبيعي و حدالمقدور سالمي که داريم بايد استفاده بکنيم!

آمينو اسيد ها و حمل و نقل آسان

غذاهاي طبيعي عموما بايد در يخچال نگهداري شوند، براي ميل کردن ابتدا بايد گرم شوند و …. اين در حالي است که آمينو اسيد ها که ايضا تامين کننده هاي نياز بدن به مواد مغذي هستند هيچ يک از معايب ياد شده را ندارند و به سهولت نيز قابل حمل و قابل نگهداري هستند و مي توان آنها را مدت هاي مديد بدون اينکه فاسد و يا خراب شوند در محيط هاي خارج از يخچال و حتي در ماشين و … نگهداري کرد.

البته اين گفته ها هرگز به اين معني نيست که مکمل هاي اسيد آمينه را مي توان به تمامي جايگزين تغذيه ي طبيعي کرد بلکه اين سري مکمل ها که از ارزشمند ترين مکمل هاي غذايي توليد شده تا به امروز نيز هستند صرفا براي تکميل کرده نيازهاي بدن به اسيد آمينه ها و براي جبران کاستي هاي تغذيه هستند و بس. هر چند يک عده از ورزشکاران از مکمل ها نه براي اهداف ورزشي که صرفا از روي عادت و يا براي نشان دادن عمق ورزشکاريت خود استفاده مي کنند! زشته به خدا!!! سال ها قبل يک نفر را اغلب غروب ها مي ديدم که توده اي انبوه از چربي و شکمي ور قلمبيده و نوک سينه هايي به غايت آويزان داشت و به هر ترفندي که مي خواست دم غروب به افراد بي خبر از همه جايي که براي گذراندن وقت در روزهاي بلند تابستان در پارک استراحت مي کردند بفهماند که ورزشکار و بدنساز است موفق نمي شد و دست آخر هر روز عصر دبه ي مکمل پروتئين به آن گندگي را زير بغل مي گرفت و با ژست و فيگور خاص و به نحوي که همگان توجه داشته باشند که ايشان به دليل اينکه بدنساز است پروتئين مي خورد بالا سر شير آب پارک پروتئين را پيمانه مي کرد و در قمقمه مي ريخت و هم مي زد و باز هم با فيگور خاصي آن را سر مي کشيد تا همگان به عمق بدنساز بودن وي پي ببرند. زشته به خدا اينجوري که مي کنيد خودتون رو مضحکه ي مردم مي کنيد!

و اما اغراق ها

گفتيم غالبا مطالبي که در مورد هر يک از مکمل هاي اسيد آمينه مي خوانيد عموما ترجمه و يا دست کم برگرفته از خود مطالبي است که از سوي سازندگان در مورد محصول ارائه شده و غالبا هم توام با اغراق است. سازندگان در معرفي محصولات خود انبوهي از اثرات مثبا از ترشح هورمون هاي عضله ساز گرفته تا تسريع ريکاوري و افزايش باور نکردني حجم عضلات و افزايش باور نکردني قدرت و باروري جنسي و غيره و غيره را به محصولات خود مي بندند به گونه اي که مخاطب را به اين باور مي رسانند که با خوردن اين محصول به يکباره آرنولد و روني کلمن خواهد بود و اين در حالي است که ابدا چنين نيست و از مکمل هاي غذايي بايد در حد و اندازه ي مکمل انتظار داشته باشيد و بس.

به دليل اينکه از ورود به معرفي تک تک محصولاتي که در بازار است همواره خودداري کرده ايم تا ناخواسته تبليغ مثبت و يا منفي براي برند و مارک خاصي نکرده باشيم بحث در مورد مکمل هاي اسيد آمينه را به همين مختصر بس مي کنيم و در ادامه بروشور يکي از رايج ترين نمونه هاي موجود در بازار را براي شما نمايش مي دهيم.

پروفایل مکمل های اسید آمینه
پروفایل مکمل های اسید آمینه

همانگونه که مي بينيد موجودي و محتويات محصول بر روي آن درج شده است و با مطالعه ي اين جدول مي توان از موجود بودن و يا نبودن هر يک از اسيد آمينه ها در بدنه ي مکمل و از ميزان هر يک از اسيد آمينه ها حصول اطلاع کرد.

سروينگ سايز

بر روي هر محصول به اين نوشته بر مي خوريد و منظور از اين نوشته اين است که در هر وعده که قرار است از اين محصول استفاده کنيد چه مقدار از آن را بايد مصرف کنيد و اين مسئله ابدا مسئله حاد و پيچيده اي نيست و موضوع به همين سادگي است که مي بينيد.

مکمل هاي BCAA

شرکت هاي مکمل سازي در کنار مکمل هاي اسيد آمينه مکمل هاي BCAA را نيز توليد و به بازار عرضه مي کنند که در بر گيرنده ي اسيدهاي آمينه ي شاخه اي هستند و به واقع بايد گفت که اين سري از مکمل ها از کارامد ترين و بهترين و با ارزش ترين مکمل هايي است که تا به امروز ساخته و عرضه شده است.

اين نمونه از اسيد آمينه ها مخوصا براي مصرف در بين تمرين و قبل از هوازي و پس از تمرين با وزنه عالي بوده و مانه از تجزيه شدن بافت هاي عضلاني در جريان تمرينات و خصوصا تمرينات هوازي مي گردند. اين نمونه ها همچنين در افزايش سطح انرژي و همچنين در تسريع ريکاوري نيز اثرات خيره کننده اي از خود ظاهر کرده اند. اين نمونه ها به فرم کپسول و پودر تهيه و عرضه مي گردد.

مراقب باشيد…

نمونه هاي قلابي هر دو گروه از مکمل هاي ياد شده به فراواني در بازار ايران عرضه و داد و ستد مي شد به گونه اي که امروز شانس خريد نمونه هاي اصل در بازار ايران شايد کمتر از ده درصد باشد! بازار مملو از قلابي و اجناس ري پک شده و جنس هاي از بيخ توليد داخل و جنس هاي بي کيفيت چين و امثالهم شده است و بسيار به ندرت مي توان نمونه هايي که براي مصرف در داخل خود کشور سازنده توليد شده است را در ايران يافت.

اسيد آمينه هاي غير ضروري

 به دليل اينکه ادامه ي بحث در مورد اسيد آمينه ها و تشريح اسيد آمينه هاي غير ضروري و مکمل هايي که در اين زمينه به بازار دنيا عرضه شده است سخن را به درازا خواهد کشيد به همين بسنده کرده و بحث در مورد هر يک از اسيد آمينه هاي غير ضروري که هر يک براي خود داستاني دارند و بحث در مورد مکمل هاي عرضه شده در ارتباط با هر يک را به شماره و شماره هاي بعدي موکول مي کنيم.

صادق سلامي

3 2 votes
امتیازدهی به مقاله

مطالب مرتبط

اشتراک
نوع اشتراک
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
دیدن همه ی نظرات
0
نظر بدهید.x