کراس فیت در بوته ی نقد

کراس فیت در بوته ی نقد

این روزها زیاد در مورد کراس فیت می شنوید و شاید با خود بیاندیشید که رشته ای نوپا و جدید می باشد ولی بد نیست بدانید این رشته در سال ۲۰۰۰ میلادی و توسط Glassman و Lauren Jenai بنا نهاده شد.

شکی در این نیست برای اینکه سالم مانده و خوش هیکل باشیم هیچگاه بی نیاز از ورزش نیستیم و امروزه دیگر ورزش نه به عنوان رفتار و حتی تفریحی لاکچری که به عنوان یکی از بدیهی ترین و ابتدایی ترین نیازهای انسان اولیه انسانی عصر اتم و عصر ماشین به شمار می رود.

امروزه گزینه های زیادی برای انتخاب دارید که از آن جمله می توان به بدنسازی کلاسیک، ورزش باستانی، استریت ورک آوت و تیاریکس و غیره و غیره اشاره کرد و البته کراس فیت نیز یکی از رشته های ورزشی است که گویا این روزها در دنیا و خصوصا در آمریکا طرفداران زیادی را نیز جذب کرده است و در ایران نیز کم کم در حال جا افتادن می باشد.

بد نیست تا کمی در مورد این ورزش نیز صحبت کنیم تا کسانی که به این رشته می پردازند بیشتر بدانند در این رشته چه بر سر بدن می آید و کسانی هم که قرار است عاشق این رشته شوند بدانند اصولا قرار است عاشق چه ورزشی بشوند  و کسانی هم که از وجود چنین ورزشی بی خبر هستند در مورد این ورزش بدانند.

تاریخچه کراس فیت

کراس فیت در سال ۲۰۰۰ میلادی و توسط دو نفر به اسامی Greg Glassman و Lauren Jenai  ابداع و در سطح جهانی ثبت شد. کراس فیت در اصل ترکیبی از ورزش های مختلف نظیر وزنه برداری، ژیمناستیک، تمرینات اینتروال، پرورش اندام، تمرینات در شدت های بالا و دومیدانی و پلیومتریک و قوی ترین مردان و پاورلیفتینگ و همچنین girevoy sport و غیره می باشد و البته رشته ی بسیار بسیار سنگینی است.

girevoy sport ورزشی هایی هست که با استفاده از دمبل هایی که به این شکل و شمایل می باشند اجرا می شود.
girevoy sport

شاید برای شما نیز جای سوال باشد که girevoy sport دیگر چیست و برای اینکه در این باره نیز شفاف سازی کرده باشیم توجه شما را به این تصویر جلب می کنیم و اشاره می نماییم که girevoy sport ورزشی هایی هست که با استفاده از دمبل هایی که به این شکل و شمایل می باشند اجرا می شود.

kettlebell

این وزنه ها را کتل بل می نامند و آنگونه که از شواهد و قراین بر می آید قدمت بسیار زیادی دارد و در قدیم از سنگ می تراشیدند و با آن خود را قوی می ساختند و گویا دوباره در آمریکا رونق گرفته است و ورزش هایی با این وسیله در حال انجام است.

قدیمی ترین مدل کتل بل ساخته شده از سنگ
قدیمی ترین مدل کتل بل ساخته شده از سنگ

کتل بل در کراس فیت کاربرد زیادی دارد و اغلب حرکات تمرینی کراس فیت که در شماره های آتی در مورد حرکات و در مورد برنامه های تمرینی کراس فیت نیز صحبت خواهیم کرد با استفاده از kettlebell اجرا می شود.

اصول حاکم بر کراس فیت

در برنامه تمرینی کراس فیت از وسایل متعدد نظیر دمبل و هالتر و میله بارفیکس و طناب و لاستیک و حلقه ژیمناستیک و …. استفاده می شود و این رشته در کل رشته ی سنگینی بوده و برای کسانی که مصدومیت هایی در بدن خود داشته باشند زیاد مناسب نبوده و برای افراد سالم نیز تا حدودی دشوار ولی لذت بخش خواهد بود. کراس فیت طرفداران زیادی دارد و البته در آمریکا نسبت به دیگر کشورهای جهان محبوب تر می باشد و در ایران نیز طرفدارانی دارد و افرادی هستند که در رشته کراس فیت تمرین می کنند.

مسابقات کراس فیت

جالب است بدانید که از سال ۲۰۰۷ به بعد مسابقاتی نیز در این رشته برگزار شده است که البته هنوز در سطح جهان فراگیر نشده است و همانند پرورش اندام از شهرت برخوردار نیست. در این مسابقات ورزشکاران در آیتم هایی که تنها چند ساعت قبل از شروع مسابقه به آنها اعلام می شود با هم رقابت می کنند و این نیز از عجایب کراس فیت می باشد.

معایب کراس فیت

کراس فیت از سال ۲۰۰۰ که به دنیا معرفی شد همواره مورد انتقاد بوده است ولی با این وجود و صرف نظر از نظر منتقدان، ورزشی بسیار لذت بخش  مفرح می باشد به نحوی که پس از اتمام جلسه ی تمرین حقیقتا از یک سو نای بلند شدن از جای خود را نخواهید داشت و از سوی دیگر لذتی عجیب و وصف ناپذیر را حس خواهید کرد که با هیچ لذت دیگری در ورزش که تا به امروز تجربه کرده اید قابل قیاس نیست.

باری منتقدان ایرادات زیادی بر این رشته وارد می دانسته اند و می دانند و البته دلایلی نیز برای این ادعاهای خود دارند که در این قسمت از این مبحث به خلاصه ای از این مضرات اشاره می کنیم.

کراس فیت و مصدومیت

گفته می شود به دلیل اینکه شدت تمرین در کراس فیت شدیدا بالاست کسانی که به این رشته روی می آورند و کسانی که در این رشته تمرین می کنند شدیدا در معرض خطر مصدومیت های ورزشی قرار دارند و این مساله با عنایت به فشار شدیدی که بر روی ورزشکار در این رشته وارد می شود قابل پیش بینی نیز هست.

مطالعاتی که در مورد کراس فیت انجام گرفته است نشان می دهد در حدود ۱۶ درصد از کسانی که وارد عرصه ی بسیار سنگین و دشوار کراس فیت می شوند به دلیل بروز مصدومیت های زمین گیر کننده از ادامه ی راه باز می مانند و البته این آمار بسیار بالا و نگران کننده ای است و شایسته است کسانی که قصد ورود به کراس فیت را دارند از این مهم مطلع باشند.

افراط مربیان

البته در برخی موارد مصدومیت های ناشی از کراس فیت را می توان ناشی از افراط مربیان در وارد کردن فشار بر ورزشکاران در حین تمرین دانست و می تواند امید داشت در صورتی که مربی تجربه ی خوبی داشته و یا مهارت کافی در آموزش دادن به شاگرد و تمرین دادن شاگرد داشته باشد مزان مصدومیت کراس فیت کاهش یابد.

کراس فیت و رابدومیولیز

رابدومیولیز را به عبارت بسیار ساده می توان از بین رفتن و سوختن عضلات اسکلتی یا همان عضلات ارادی دانست و گفته می شود در رشته ی کراس فیت رابدومیولیز در سطح نگران کننده ای رخ می دهد.

به عبارت دیگر در این رشته اگرچه برای تقویت عضلات تمرین می کنید ولی به دلیل بالا بودن افراطی شدت تمرین عضلاتی که قصد تقویت شان را دارید سوخته و تجزیه شده و از بین می روند.

تبعات طولانی مدت

توجه داشته باشید که این مساله در روزها و در هفته ها و حتی ماه های نخست تمرین در سیستم کراس فیت قابل مشاهده و قابل رویت با چشم نیست و ممکن است در روزها و ماه های اول پرداختن به کراس فیت از افزایش حجم عضلات نیز احساس رضایت کنید ولی این ایراد بر این ورزش وارد است و گفته می شود در طولانی مدت در بدن بروز می کند.

افراد با توانایی های متفاوت

البته عکس العمل و کشش بدن افراد مختلف در برابر فشارهای شدید کراس فیت نیز الزاما یکی نیست و ممکن است بدن فردی در برابر فشارهای افراطی کراس فیت کشش لازم را داشته باشد و کراس فیت در مورد وی کاملا مفید واقع شده و پدیده ی مخرب سوختن عضلات نیز در بدن وی رخ ندهد ولی با عنایت به فشار بسیار زیادی تمرین در کراس فیت پدیده ی رابدومیولیز رایج تر از دیگر رشته های ورزشی می باشد.

اثبات در دادگاه

در طول تاریخ نه چندان بلند کراس فیت نمونه هایی از شکایت از مربی های کراس فیت مبنی بر بروز و تشدید رابدومیولیز در بدن که در دادگاه به نتیجه نیز رسیده و منجر به صدور حکم جرایم سنگین نقدی برای مربیان شده است نیز دیده شده است و این گفته به این معنی است که سوخته شدن و تجزیه شدن عضلات در اثر پرداختن به کراس فیت در شدت های بالا حتی در دادگاه نیز اثبات شده است.

فواید و مضرات کراس فیت
فواید و مضرات کراس فیت

رابدومیولیز و آزمایشات پزشکی

ناگفته نماند که رابدومیولیز را می توان با اندازه گیری محتویات ناشی از سوختن و تجزیه ی عضلات که در خون وارد می شود تشخیص داده و اثبات نمود و آزمایشاتی که بر روی ورزشکاران رشته ی کراس فیت صورت گرفته است این مساله را ثابت کرده است که بدن درصد قابل توجهی از افرادی که در این رشته فعالیت می کنند کشش این همه فشار را نداشته و به پدیده ی رابدومیولیز دچار می شود.

رابدومیولیز در حالت طبیعی

بد نیست بدانید رابدومیولیز در حالت طبیعی زمانی رخ می دهد که افراد زیر آوار مانده و در اثر فشاری که متحمل می شوند خون رسانی به برخی بافت های شان قطع می شود و در این حالت رابدومیولیز در این قسمت از بدن و در عضلات اسکلتی این قسمت از بدن رخ می دهد.

زمانی که خون رسانی به بافت ها قطع می شود تخریب در بافت ها شروع می شود و وقتی فرد از زیر آوار خارج می گردد خون رسانی به بافت هایی که در زیر آوار مانده بود دوباره به جریان می افتد و این بار میوگلوبین های تخریب شده در اثر قطع خون رسانی به عضلات و توده های عضلانی وارد خون شده و رابدومیولیز شکل می گیرد و بد نیست بدانید مشابه همین وضعیت در طول تمرین کراس فیت در بدن ورزشکاران رخ می دهد.

علیرغم معایب گواراست

به هر حال وجود رابدومیولیز در عضلات اسکلتی ورزشکارانی که در شدت های بالا و در کراس فیت تمرین می کنند اثبات شده است ولی به دلیل اینکه کراس فیت از شدت بسیار بالایی برخوردار است و البته تمرین در شدت بالا انسان را خسته کرده و از سوی دیگر میزان ترشح آندورفین ها یعنی همان مخدرهای طبیعی خود بدن را افزایش می دهد مشتاقان این رشته از کراس فیت لذتی وافر می برند و گوش شان به این صحبت ها که کراس فیت ممکن است برای بدن مضر بوده و منجر به سوختن عضلات بشود نیز بدهکار نیست.

نکته نهایی در مورد کراس فیت

به هر حال کراس فیت در کنار معایبی که دارد طرفدارانی نیز دارد که سرسختانه از این رشته دفاع کرده و معایب و خطرات تمرین در عرصه ی کراس فیت را به جان خریده و با این وجود با شوی و اشتیاق به تمرین در عرصه ی کراس فیت ادامه می دهند و وظیفه ما در سایت شخصی صادق سلامی است که به این رشته نیز بپردازیم.

صادق سلامی

4.5 2 votes
امتیازدهی به مقاله

مطالب مرتبط

اشتراک
نوع اشتراک
guest

4 نظرات
قدیمی ها
تازه ترین ها دارای بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه ی نظرات
nikandisheh
nikandisheh
5 سال قبل

اول علاقمند بودم اما به خاطر شدت بالاش می ترسیدم نتونم از پسش بربیام. اما با خوندناین مقاله از این بعد فقط از تماشاش لذت می برم.

مهران
مهران
5 سال قبل
پاسخ به  nikandisheh

اولش حال مي ده ولي بعدها ادم مي بينه داغون شده حاليش نيست

هادی
هادی
5 سال قبل

منم چند جلسه ای رفتم ولی دیدم خیلی اذیت میشم گذاشتمش کنار.

جواد
جواد
5 سال قبل

معمولا مربی های بدنسازی که باهاشون ملاقات میکنم بهم میگن بدرد کراسفیت میخورم و تمرینات پرفشار برای بدن من خیلی تاثیر گذار خواهد بود.اما بنظرم این شدت از تمرین تو کراسفیت عذابه . ممنون از مقاله ی مفیدتون عالی بود

4
0
نظر بدهید.x