جعفر سلماسی اولین مدال آور تاریخ ایران

جعفر سلماسی اولین مدال آور تاریخ ایران

اگر شما نیز همانند من کنجکاو هستید بدانید نخستین مدال ایران در مسابقان جهانی چگونه حاصل شد باید همین ابتدای کار عرض کنم که وزنه برداری به نام جعفر سلماسی اولین مدال آور تاریخ ایران را کسب کرده بود.

جعفر سلماسی در سال ۱۲۹۷ در کاظمین به دنیا آمد، اجدادش ملا بودند و او از زادگاهش سلماس به عراق رفته بود. وی در زمان کودکی به وزنه برداری علاقمند شد و البته در انجام حرکات تعادلی و آکروباتیک که امروزه ژیمناستیک نامیده می شود نیز تبحر داشت.

نوجوانی جعفر سلماسی
نوجوانی جعفر سلماسی

او در تهران و در باشگاه نیرو راستی، وزنه برداری را فرا گرفت و در کنار رسول رئیسی و محمود نامجو پایه گذار اولین تیم ملی وزنه‌برداری ایران شد. سلماسی در چهارم آبان ۱۳۲۳ در فضای باز امجدیه به صورت غیر رسمی رکورد المپیک برلین را شکست و البته چون این حرکت جنبه رسمی نداشت این رکورد به نام وی ثبت نگشت.

جعفر سلماسی
جعفر سلماسی

سلماسی از سال ۱۳۲۴ تا ۱۳۲۷، چهار سال متوالی قهرمان ایران شد ولی اوج جوانی او همزمان بود با جنگ جهانی دوم. سال ۱۹۴۴ وقتی ۲۶ ساله بود رقابت‌های المپیک به دلیل اینکه جهان مشغله ی مهم تری به نام جنگ دوم جهانی داشت لغو شد و ۴ سال بعد با خاموشی آتش جنگ، میزبانی المپیک باز به لندن رسید.

جعفر سلماسی
جعفر سلماسی

سلماسی در سال ۱۳۲۳ با مجموع ۲۸۰ کیلوگرم قهرمان دسته پر وزن مسابقات قهرمانی کشور شد و این قهرمانی را در سال‌های ۱۳۲۴، ۱۳۲۵، ۱۳۲۶ و ۱۳۲۷ هم تکرار کرد. ورزش ایران نخستین‌بار در سال ۱۹۴۸ در بازی‌های المپیک لندن حضور یافت. جعفر سلماسی در دسته ی ۶۰ کیلو، حضور داشت و با درخشش در حرکت پرس و بلند کردن ۱۰۰ کیلوگرم توانست ۷.۵ کیلوگرم رکورد المپیکی آنتونی ترلازو از ایالات متحده و قهرمان المپیک قبل را بشکند.

جعفر سلماسی
جعفر سلماسی

در حرکت یک ‌ضرب، سلماسی با ۹۷.۵ کیلوگرم به کار خود پایان داد ولی محمود فیاد از مصر با بلند کردن ۱۰۵ کیلوگرم شگفتی آفرید و پس از ثبت رکورد ۱۳۵ کیلوگرم در دوضرب، قهرمان المپیک شد و رودنی ویلکس از تری نیداد دوم شد و سلماسی در نهایت با ۳۱۲.۵ مجموع کیلوگرم در جایگاه سوم این وزن قرار گرفت و نخستین مدال ورزش ایران در بازی‌های المپیک که مدال برنز بود را برگردن آویخت.

جعفر سلماسی و محمد رضا شاه
جعفر سلماسی و محمد رضا شاه

سه سال پس از المپیک، وزنه برداری ایران در اولین دوره بازیهای آسیایی که در دهلی نو برگزار شد با کسب ۷ مدال طلا و ۳ مدال نقره به مقام قهرمانی آسیا دست یافت. در دسته پر وزن، محمد جعفر سلماسی با ثبت رکورد ۳۰۵ کیلوگرم به مدال طلای این دوره از رقابت ها رسید و پس از آن از تیم ملی کناره‌گیری کرد.

جعفر سلماسی قهرمان زیبایی اندام
جعفر سلماسی قهرمان زیبایی اندام

جعفر سلماسی سال‌ها در آموزش و پرورش خدمت کرد و پس از بارنشستگی از سال ۱۳۷۳ در شهر قم سکنی گزید. او که اولین مدال‌آور تاریخ ورزش ایران در رقابت‌های المپیک است در سال ۱۳۷۸ و در سن ۸۱ سالگی در اثر بیماری دیابت در بیمارستان باهنر تهران درگذشت و پیکرش در قطعه ۲۲ بهشت زهرا در کنار شادروان نامجو به خاک سپرده شد.

5 1 vote
امتیازدهی به مقاله

مطالب مرتبط

اشتراک
نوع اشتراک
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
دیدن همه ی نظرات
0
نظر بدهید.x