همه چیز در مورد ایکس بادی

همه چیز در مورد ایکس بادی

خیابان ریولی و بلوار سنت میشل و چند صد متر ابتدای ورودی شانزلیزه از میدان شارل دوگل جزو لاکچری ترین خیابان های پاریس هستند که محل تردد میلیاردرها و پولدارهاست ولی در این خیابان ها نیز اگر دقت کرده باشید به ندرت می توانید آخرین مدل از گوشی های آیفون و دیگر برندهای لاکچری را دست کسی ببینید اما در ایران از اصلی ترین دغدغه های ملت، از میلیاردرهای تازه به دوران رسیده که با اجاره دادن املاک به ارث رسیده از پدر، توهم شاغل بودن می زنند بگیر تا راننده نیسان های گاوی ها و موتوری های بارکش شوش و دروازه غار، خریدن و در دست داشتن آخرین مدل آیفون ارائه شده به بازار است. ۳۶ عدد دندان خراب در دهان داشته و از فرط سوء تغذیه رنگ به رخسار ندارد و نهایت استفاده ای که از گوشی می کند نیز تماس و رد تماس و حضور در پیج های باسن و ران است ولی به ضرب و زور وام و نزول هم که باشد الزاما باید آخرین مدل آیفون که در آمریکا ریلیز شده است را خریده و همواره در دست داشته باشد.

یعنی با این شدت و حدتی که مردم در جهان سوم از تکنولوژی های تازه به دوران رسیده و از هر چیزی که صرفا به قصد کاسبی و به اسم تکنولوژی روز، از عرض به جهان سوم و جهان سومی ها می نمایند استقبال گرم می کنند در جهان اول نه تنها استقبالی نمی کنند بلکه کاسبان این تکنولوژی های روز عموما برای فروش آنها به جهان اولی ها گاه به التماس افتاده و نیازمند دادن امتیازات تشویقی نیز می شوند و با این همه، باز مردم تمایلی به خرید و استفاده از تکنولوژی های روز نشان نمی دهند. در جهان سوم نه تنها به سمت تکنولوژی های نوپا خیز بر می دارید بلکه عده ای نیز این تکنولوژی ها را به دید فرصت نگریسته و سوار بر ساده لوحی و ولع مردم برای خزیدن در تورهایی که به هر عنوان برایشان پهن می شود با این تکنولوژی های دکان باز کرده و در آتش ولع مردم برای  استقبال از این تکنولوژی هایی که تبعات استفاده های طولانی مدت آنها هنوز به درستی در بوته ی آزمایش، قرار داده نشده است می دمند!

EMS مخفف electrical muscle stimulation است، به معنی تحریک الکتریکی عضلات که در ایران به نام ایکس بادی نیز شناخته و نامیده می شود. سابقا از این شیوه در فیزیوتراپی و برای کمک به بهبود دردها و مصدومیت ها استفاده می شد ولی چندی است که دستگاه هایی با محوریت تحریک الکتریکی عضلات و صرفا برای تحریک رشد های عضلانی و تشدید چربی سوزی تولید و به بازار عرضه شده و البته آن را مستقیما و یا تلویحا، جایگزینی برای تمرینات بدنسازی و هوازی معرفی کرده اند که سوای اینکه صرفه جویی در زمان را برای شما به ارمغان می آورد بلکه ادعا می شود برای کسانی که اراده ی لازم برای رفتن به باشگاه و تمرین با وزنه ها و یا پرداختن به تمرینات هوازی را ندارند بهترین گزینه است و اطمینان صد در صد هم به شما می دهند که این دستگاه ها بهترین و ساده ترین و کم زحمت ترین شیوه برای چربی سوزی و فیتنس بوده و کاملا هم عاری از عارضه است.

توجه داشته باشید اطلاعات منتشر شده درباره ی EMS عمدتا توسط تولید و فروشندگان دستگاه های این رشته و یا کسانی نگاشته می شود که دستی در دلالی و فروش این وسیله ها داشته و یا مراکز چنین شیوه های تمرینی را اداره می کنند و ناگفته پیداست کاملا جانبدارانه به رشته ی تحریر در می آیند. گفته می شود FDA این دستگاه ها را تایید کرده است ولی تا جایی که من می دانم Food and Drug Administration به معنی سازمان مدیریت غذا و دارو بوده و آنگونه که از اسم این سازمان معتبر بر می آید صرفا می تواند در مورد غذا و دارو و زیر شاخه های آن نظر بدهد و رد و یا تایید electrical muscle stimulation نمی تواند در حوزه ی تخصصی و اختیارات این ارگان باشد. بر خلاف چیزی که در ایران جا افتاده است ویکیپدیا منبع معتبری نبوده و هر چیزی هم که به لاتین در یک سایت خارجی و یا به ظاهر خارجی بیاید الزاما نمی تواند سندی بر اثبات هر ادعایی باشد چرا که زدن سایت به هر زبانی که شما بخواهید زیر ۲۰ یورو هزینه دارد.

نمونه هایی از سوختگی، کبودی، سوزش پوست و درد در کسانی که با این دستگاه ها تمرین داده شده اند گزارش شده است. همچنین هشدار داده شده است ممکن است برقی که در سیم هایی که به قسمت های مختلف بدن شما متصل می شود جریان دارد خطر برق گرفتگی را به دنبال داشته باشد. در مورد به کارگیری این دستگاه ها در مورد زنانی باردار نیز شدیدا هشدار داده شده است چرا که تحریکات الکتریکی و انقباضات عضلانی ناشی از تخلیه شدن بارهای الکتریکی در بدن ممکن است صدمات جبران ناپذیر به جنین وارد کرده و حتی سبب سقط جنین گردد. با عنایت به اینکه تحریک های الکتریکی، خارج از کنترل مغز شما، سبب انقباض عضلات می شود ممکن استفاده این انقباضات خصوصا در ناحیه ی گردن و ستون فقرات و میان تنه برای سلامت افراد عادی و بدتر از آن برای کسانی که در این نواحی دچار بیماری هایی نظیر بیرون زدگی و هرنی دیسک و غیره هستند به شدت خطرناک و مضر باشد.

عضلات مختطط شما که یک عمر تحت کنترل و اراده ی شما منقبض و منبسط شده اند با پالس های الکتریکی که توسط این دستگاه ها و از بیرون به عضلات وارد می شود دچار انقباض های غیر ارادی و خارج از کنترل می شوند که این اصولا تا به امروز جز در موارد بسیار نادر که گذر انسان به فیزیوتراپی می افتد برای بدن آدمی امری ناشناخته و تجربه نشده است و از این رو ورود این پالس ها به برخی نواحی بدن برای تحریک عضلات مجاور ارگان های حساس نظیر بیضه های مردان و حتی واژن در زنان می تواند برای سلامت این ارگان های بسیار حساس به شدت مضر ظاهر شود. هیچ بعید نیست به قصد سوزاندن چربی و ساخت عضلات تن به استفاده از این تکنولوژی داده و خود را از ناحیه ی ارگان های تناسلی ناکار کنید و البته اشتباهات و خطاهای انسانی اپراتور دستگاه که مربی ایکس بادی نیز نامیده و شناخته می شود می تواند تبعات منفی احتمالی این دستگاه ها را صد چندان کند!

در هشداری که Library of Medicine که به اختصار NLM نامیده می شود در مورد استفاده از دستگاه های ایکس بادی منتشر کرده است به وضوح به خطر بروز پدیده ای مخرب به اسم Rhabdomyolysis در اثر تن در دادن به این دستگاه ها اشاره شده است. رابدومیولیز به تجزیه شدن توده های عضلانی و رها شدن محتویات این بافت ها در خون اطلاق می شود و برای اینکه به عمق فاجعه پی ببرید باید اشاره کنم که این پدیده در بدن افرادی که ساعت های طولانی در زیر آوارهای ناشی از زلزله و ریزش ساختمان و غیره گیر افتاده و در عین حال زنده می مانند رخ می دهد. بد نیست بدانید این پدیده سوای اینکه نشان دهنده ی تخریب شدید توده های عضلانی است بلکه برای کلیه های شما به شدت سمی و مضر می باشد و هیچ بعید نیست در اثر بالا گرفتن این پدیده در بدنتان که در اثر تمرینات در سیستم ایکس بادی به فور رخ می دهد دچار نارسایی کلیوی شده و در فهرست بلند بالای متقاضیان دریافت کلیه افزوده شوید.

به این مهم نیز توجه داشته باشید که برای مشخص شدن اثرات و تبعات هر محرک بیرونی بر بدن و سلامت آدمی گاه سال ها و دهه ها زمان لازم است و این در حالی است که بشر تا به امروز از این تکنولوژی در سطح بسیار بسیار محدودتر و ضعیف تر و ابتدایی تر در فیزیوتراپی استفاده کرده است و این بدین معنی است که مدت زمان زیادی از استفاده از این تکنولوژی در این سطح و استفاده از تحریکات الکتریکی عضلات در این مقیاس و به این وضعیت و به این هدف نمی گذرد و ناگفته پیداست در این مدت زمان کوتاه نمی توان در مورد اثرات مثبت و تبعات منفی این تکنولوژی به صورت جامع و نهایی نظر داد. هیچ بعید نیست استفاده از این تکنولوژی در طولانی مدت سبب بروز تبعاتی به مراتب هولناک تر از مواردی که بدان ها اشاره کردیم شود ولی به دلیل اینکه تولید و فروش و تدریس مربیگری و افتتاح باشگاه با این دستگاه ها خصوصا در جهان سوم شدیدا سودآور است شاهد عرضه و حتی تبلیغ شتاب زده و نه چندان سنجیده ی آن خصوصا در جهان سوم هستیم.

بدن شما کمترین پیش زمینه ای در رابطه با تحریک الکتریکی بیرونی که منجر به انقباض غیر ارادی عضلات ادرای شود ندارد و این حالت در سطح کنترل شده و بسیار محدود و مقطعی در برخی از کسانی که به مراکز فیزیوتراپی ارجاع داده می شوند پیاده می شود و البته در صورتی که در طول عمر خود دچار برق گرفتگی شده باشید مشابه این وضعیت را در مقیاس وسیع تر و شدیدتر تجربه کرده اید. تا به حال هیچ منبع موثقی تضمین نداده است که این شیوه از تلاش برای چربی زدایی و ساخت عضلات در طولانی مدت عاری از عارضه باشد و هیچ تضمینی نیست با تن در دادن به این شیوه های فیتنس و چربی سوزی در طولانی مدت با بیماری هایی نظیر MS و پارکینسون و واسکولیت و انبوهی بیماری های دیگر دست به گریبان نشوید. تاکید می کنم سالم ترین روش برای چربی زدایی و فیتنس کردن بدن، ورزش اعم از تمرینات هوازی و سیستم اسید لاکتیک و فسفاژن است و من که صادق سلامی هستم عمرا تن به چنین تکنولوژی هایی بسپارم.

5 3 votes
امتیازدهی به مقاله

مطالب مرتبط

اشتراک
نوع اشتراک
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
دیدن همه ی نظرات
0
نظر بدهید.x