همه چیز در مورد مکمل های پمپاژ خون

همه چیز در مورد مکمل های پمپاژ خون

در مقاله ی همه چیز در مورد مکمل های پمپاژ خون ابدا قصد نداریم یک نمونه از مکمل های پمپاژ خون را انتخاب کرده و سپس بروشور محصول را عینا ترجمه کرده و آن را به نام دانش روز در سایت قرار دهیم.

بروشور و توضیحات هر محصول را سازندگان می نویسند و از این رو حقیقتا می توان گفت که همیشه یک جانبه به قاضی می روند و ما در این سایت و در تشریح مکمل های مختلف که در بدنسازی کاربرد دارند مسائل را ریشه ای تر بررسی خواهیم کرد.

امیدوارم با مطالعه ی این سری از مقالا و با بالا بردن دانش پايه ي بدنسازان و ورزشکاران در زمينه مکمل شناسي از اين پس بتواند به محض رو در رو شدن با هر نوع محصول جديد و با تکيه با همين اطلاعاتي که در اين سلسله مقالات به وي تزريق شده است خود در مورد محصولي که در دست دارد تجزيه و تحليل هاي لازم را داشته و و در مورد محصول تصميم گيري کند.

در اين سلسله مقالات مصداق همان ضرب المثل قديمي چيني عمل خواهيم که گفت اگر خواستيد کسي را براي يک وعده سير بکنيد به او ماهي بدهيد ولي اگر خواستيد کسي را يک عمر سير بکنيد به وي ماهي گيري بياموزيد عمل خواهيم کرد و در صورتي که اين سلسله مقالات را با دقت تمام دنبال کنيد که صد در صد دنبال خواهيد کرد ديگر نيازي به تماس با من و امثال من و مطرح کردن سوالات تکراري آزار دهنده از اين دست نخواهيد داشت که: چه مکملي براي من مناسب است؟ اين مکمل را چگونه استفاده کنم؟ چه مکملي را به چه مکملي مي توان خورد و …!

 در اغلب موارد اطلاعات ارائه شده در مورد هر محصول يا از سوي شرکت سازنده و يا نهايتا از سوي سايت هايي که در سطح جهاني اقدام به فروش اين محصولات مي کنند ارائه مي گردد و بديهي است مصداق اين ضرب المثل ايراني قديمي که هيچ ماست فروشي در مورد ترش بودن ماست خود صريحا اقرار نمي کند، سازندگان و فروشندگان اين محصولات نيز اولا در مورد محصولات خود اغراق گويي و درشت نمايي کرده و در ثاني در مورد خطرات احتمالي ناشي از مصرف نيز سخني بر لب نمي آورند.

از همه مهم تر تشخصي نمونه هاي اصل از قلابي و يا قلابي از اصل است که ابدا اطلاعاتي در اين زمينه در نزد توليد کنندگان و حتي فروشندگان اين مکمل ها که اغلبِ اطلاعات ارائه شده در داخل از اين دو منبع ترجمه مي شود ارائه نمي گردد و اين در حالي است که در اين سلسله مقالات در مورد هر يک از دسته بندي هاي مکمل هاي غذايي به اين موارد خاص نيز با شدت و حدت تمام خواهيم پرداخت به نحوي که مادر بگورخد!

اميدوارم با اين مقدمه ي کوتاهي که بيان کرديم با اصول کلي حاکم بر اين سلسله مقالات تا حدودي آشنا شده باشيد و يقنا به مرور زمان که اين سلسله مقالات را پي گرفتيد و ما هم با ديدن استقبال شما راغب تر شده و به اصطلاح موتورمان گرم شد از پيگير کنندگان پر و پا قرص اين سلسله مباحث خواهيد شد.

پمپاژ خون

مدت زمان زيادي از معرفي شدن مکمل هاي پمپاژ خون به بازار نمي گذرد. هدف از مصرف اين دسته از مکمل ها تشديد خون رساني به بافت ها خصوصا به عضلات، افزايش تمرکز، افزايش روحيه ي جنگندگي، کاهش محسوس خستگي، گشاد کردن عروق خوني و رگ و ريشه دار کردن بدن و موارد مشابه اعلام شده است و حتما تا به امروز نمونه هاي مختلفي از اين سري محصولات را ديده و يا حتي مصرف کرده ايد.

نيتريک اکسايد

نيتريک اکسايد که به نام نيتروژن اکسايد نيز ناميده مي شود در حقيقت فرمول شيميايي مونواکسيد نيتروژن بوده به صورت اختصاري no نمايش داده مي شود. اين ماده در اصل نوعي راديکال آزاد است و در علم و در صنعت شيمي از آن استفاده هاي متعدد مي گردد. اين مولکول در اصل پايه و اساس اغلب مکمل هايي است که امروزه آنها را به عنوان مکمل هاي پمپاژ خون مي شناسيد و مورد استفاده قرار مي دهيد.

آميل نيتريت و نيتروگليسرين

در بدن پستانداران که آدمي نيز جزو همين دسته از حيوانات محسوب مي شود اين مولکول در فعل و انفعالات متخلف فيزيولوژيکي و پاتوبيولوژيکي نقش ايفا مي کند. اين مولکول نوعي ترکيب بسيار قدرتمند با نيمه عمري بسيار کوتاه است که موجب باز شدن شديد عروق خوني مي گردد. فرم هاي مختلف اوليه و دارويي اين مولکول به نام هاي آميل نيتريت و نيتروگليسرين از سال ها قبل در علم پزشکي مورد استفاده قرار مي گرفت.

مکمل هاي پمپاژ

 چند سالي است که فرم هايي از اين مولکول در ترکيب برخي مکمل هاي غذايي نيز وارد شده و در نهايت مکمل هايي براي باز کردن عروق خوني و براي تشديد خون رساني توليد و به بازار عرضه شده است. در برخي موارد مخصوصا در نخستين ما هايي که اين دسته از مکمل ها عرضه مي شدند وجود مقداري نيتريک اکسايد براي رسيدن به مکمل پمپاژ خون کفايت مي کرد و به مرور زمان در کنار اين مولکول ترکيبات ديگري همانند آرژي نين و غيره را نيز به ترکيب اصلي اين دسته از مکمل ها افزودند تا اثراتي نظير افزايش محسوس فشار خون و ديگر اثرات نيز به اثرات اوليه ي اين ماده که همانا باز شدن عروق خوني باشد افزوده شده و افرادي که از اين مکمل ها بهره مي گيرند اثرات قابل قبول تر و محسوس تري دريافت کنند.

شفاف سازي

گويا اين روزها شفاف سازي مد شده است و ما هم براي اينکه از قافله ي شفاف سازي عقب نمانيم بايد اشاره کنيم که نيتريک اکسايد با فرمول شيميايي no نبايد با نيتروز اکسايد با فرمول n2o که نوعي گاز بيهوشي بوده و در اتاق هاي عمل براي بيهوش کردن بيمار از آن استفاده مي شود اشتباه گرفته شود که اين دو، دو مقوله ي جداي از هم هستند.

نيتريک اکسايد و جايزه نوبل

جالب است بدانيد در سال ۱۹۹۸ جايزه نوبل به تحقيقاتي که در زمينه ي اثرات نيتريک اکسايد در بدن انجام گرفته بود تعلق گرفت و اين امر نشان دهنده ي اثرات حياتي و صد البته عمق دانش بشري در اين زمينه بوده است و صد البته مکمل سازان از اين مسئله نيز براي تبليغ مکمل هايي که با محوريت اين مولکول ساخته بودند بهره ها مي گرفتند و مي گيرند.

موارد مصرف

ورزشکاران از اين دسته از مکمل ها به عنوان مکمل هاي پيش از تمرين بهره مي گيرند تا در حين تمرين با افزايش ميزان انرژي موجود در بدن، تمرين موثر تري داشته باشند. همچنين از اين دسته از مکمل ها براي افزايش پمپاژ خون به درون عضلات و براي دم انداختن عضلات نيز بهره مي گيرد.

هشدار

در همين مقاله به تبعات منفي ناشي از مصرف افراطي که صد البته در برخي موارد با مصرف دزهاي عادي از اين دسته از مکمل ها نيز گريبان برخي از افراد را مي گيرد اشاره خواهيم کرد ولي اجالتا اين مهم را از ما داشته باشيد که اين دسته از مکمل ها چندان هم که ادعا مي شود مکمل هاي سالم و بي ضرري نبوده اند و در مصرف آنها بايد نهايت احتياط را به خرج دهيد چرا که جزو مسئله دار ترين و صد البته قوي ترين مکمل هايي هستند که تا به امروز به ضورت قانوني به بازار عرضه شده اند.

اثرات منفي

ممکن است با مصرف مکمل هاي غذايي در کنار اثرات مثبتي که از آنها مي گريد اثرات منفي و آزار دهنده اي را نيز تجربه کنيد. اين دسته از تبعات را الزاما نمي توان در فهرست عوارض جانبي ذکر کرد چرا که گذرا بوده و صدمات جدي نيز به فرد وارد نمي کند. از جمله ي اين تاثيرات منفي که ممکن است با مصرف مکمل هاي پمپاژ خون دامنگير افراد شود مي توان به موارد زير اشاره کرد:

حالت تهوع

ممکن است با مصرف مکمل هاي سري پمپاژ، دچار حالت تهوع شده و يا حتي استفراغ هم بکنيد. اين مورد را همواره مد نظر داشته باشيد که اين اثر منفي ممکن است با مصرف اين دسته از مکمل ها رخ بدهد و درست به همين دليل نيز استفاده از دزهاي سنگين اين سري مکمل ها مخصوصا براي افرادي که براي نخستين بار از اين دسته از مکمل ها استفاده مي کنند توصيه نمي شود و افرادي هم که يدي طولا در مصرف اين دسته از مکمل ها دارند نيز زماني که نمونه ي جديدي از اين سري مکمل ها را مصرف مي کنند ترجيا بايد از دزهايي پايين تر از دزهاي توصيه شده استفاده کرده و اثرات مکمل بر بدن را تست زده و سپس به تدريج دز مصرف را افزايش دهند.

توجه داشته باشيد که سرونيگ سايزي که بر روي خود اين سري از مکمل ها درج شده است عموما براي افراد سنگين وزن و ورزشکاران کار کشته مي باشد و در صورتي که کار کشته نيستيد و وزن بالايي نداريد سروينگ سايز هاي ذکر شده براي شما دست کم در نخستين روزهاي مصرف، آزار دهنده خواهند بود.

اسهال

رويت شده است که افرادي با مصرف مکمل هاي پمپاژ خون اسهال شده اند. ممکن است قلابي بودن مکمل ها نيز مسبب بروي اين مشکل بشود ولي در مورد مکمل هاي پمپاژ به صرف اسهال شدن کسي که از اين دسته از مکمل ها استفاده مي کند نمي توان يقين کرد که مکمل مصرف شده قلابي بوده است. با مصرف پمپاژ خون هاي اصل نيز گاهي ممکن است فرد دچار اين مشکل گردد.

سر درد

گفتيم در بدنه ي اين دسته از مکمل ها علاوه بر نيتريک اکسايد عموما از ترکيبات ديگري نيز استفاده مي کنند و همين مسئله نيز بر قدرت اثر اين مکمل ها مي افزايد. افزوده شدن بر قدرت اثر اين دسته از مکمل ها گاهي ممکن است در کنار اثرات خيره کننده اي که اين دسته از مکمل ها بر جاي مي گذراند تاثيرات آزار دهنده اي همانند سر درد نيز به دنبال داشته باشد.

بي خوابي

از جمله شايع ترين اثرات آزار دهنده اي که اين دسته از مکمل ها بر جاي مي گذارند و عموما به دليل وجود ترکيباتي همانند کافئين و غيره در ترکيب اين دسته از مکمل ها نيز هست مي توان به بيخوابي هاي شديد شبانه پس از مصرف اين مکمل ها اشاره نمود. من خود بارها و بارها پس از مصرف اين سري از مکمل ها تا خود صبح پلک بر هم نگذاشته و مجبور شده ام براي شما مقالات ارزنده از خودم در کنم به نحوي که گاه در روزهاي استراحت نيز صرفا به اين خاطر که تا صبح پلک بر هم نگذاشته و براي شما هي مقالات ارزنده از خودم در کنم از اين سري مکمل ها استفاده کرده ام!

اينکه اين دسته از مکمل ها کمک مي کنند تا تمرينات موثر تري داشته و با قدرت و توان و انرژي افزون تري به نبرد با وزنه ها برويد ولي همينکه خواب خوب شبانه را مختل مي کند زمينه براي ورود به فاز تمرين زدگي مهياتر خواهد شد و ضمنا با مختل شدن خواب خوب شبانه زمينه براي کاتابوليسم و افت وزني و حجمي نيز آماده تر خواهد شد و از اين رو مي توان چنين استنباط کرد که بي خوابي ناشي از مصرف اين دسته از مکمل ها نه تنها اثرات خيره کننده ي آنها در حين تمرين را با خود شسته مي برد بلکه تبعاتي که خود همين بيخوابي هاي ممتد شبانه ممکن است به دنبال داشته باشد چه بسا که از فوايد مصرف اين دسته از مکمل ها پر رنگ تر بوده است و خواهد بود.

نوسانات فشار خون

نوسانات فشار خون نيز يکي ديگر از تبعات مصرف مکمل هاي پمپاژ خون است که ممکن است گاه فرم آزار دهنده به خود بگيرد. در برخي موارد حتي رويت شده است افراد به دنبال استفاده از مکمل هاي پمپاژ خون با بالا رفتن بيش از حد فشار خون مواجه شده و حتي در حين تمرين خون دماغ نيز شده اند. اشاره به اين مهم را ضروري مي دانم که خروج خون از طريق دماغ به نوعي سوپاپ اطمينان بدن است تا بدين ترتيب از حجم و به دنبال آن از فشار خون کاسته شود تا از پارگي عروق خون رسان به مغز و سکته هاي مغزي جلوگيري کردد.

مکانيسم اثر نيتريک اکسايد

مواردي که به آنها اشاره شد عوارض استفاده از مکمل هاي پمپاژ خون نبودند و صرفاً اثرات گاهاً آزار دهنده اي بودند که ممکن است با مصرف اين سري از مکمل ها براي فرد حادث شود. گفتيم نيتريک اکسايد موجب افزايش قطر عروق خوني شده و خون رساني به بافت ها را تشديد و تسهيل مي کند و حتما مي دانيد زماني که قطر رگ هاي خوني زيادتر شدند قاعدتا فشار خون بايد کاهش يابد ولي در عمل مي بينيم که اين سري مکمل ها در کنار باز کردن عروق خوني موجب افزايش فشار خون نيز مي شوند.

گفتيم که در ترکيب اين دسته از مکمل ها به جز نيتريک اکسايد ترکيبات ديگري نيز به کار گرفته مي شوند که اين ترکيبات به بالا رفتن فشار خون کمک مي کنند در ثاني خود بدن سيستم هوشمند کنترل فشار خون دارد و زماني که شما با وارد کردن نيتريک اکسايد به بدن خود موجب افزايش قطر عروق خوني شده ايد بدن براي ثابت نگه داشتن فشار خون ترفندهاي متعددي را به کار مي برد که از جمله مي توان به افزايش حجم خون اشاره کرد و اين دقيقا همان چيزي است که موجب تورم رگ هاي خوني و پمپ شدن عضلات ما مي شود.

درست به همين دليل نيز توصيه مي شود که با مصرف اين دسته از مکمل ها بايد آب فراوان نيز وارد دستگاه گوارش کنيد تا بدن در ثابت نگه داشتن و در افزايش جزئي و به دور از خطر و به دور از ريسک، فشار خون آب کافي در اختيار داشته باشد.

عوارض جانبي مکمل هاي پمپاژ

با عنايت به اينکه مکمل هاي پمپاژ مکمل هاي قدرتمندي هستند مي توان انتظار داشت که استفاده از آنها ممکن است با عوارضي همراه باشد که جمله ي اين عوارض مي توان به موارد زير که اهم موارد هستند اشاراتي داشت:

آريتمي قلبي

اين عارضه که به بي نظمي در ضربان قلب نيز شناخته مي شود ممکن است در برخي از افرادي که از اين دسته از مکمل ها استفاده مي کنند بروز کند به اين معني که ناهماهنگي هايي در ضربان منظم قلب افرادي که از اين دسته از مکمل ها استفاده مي کنند ديده شده است. اين بي نظمي در کارکرد قلب ممکن است به بستري شدن فرد در بخش قلب و عروق نيز ختم شود. اشاره به اين نکته نيز ضروري است که اين عارضه ممکن است بر روي برخي از افرادي که از اين مکمل ها استفاده مي کنند بروز کند و الزاما به اين معني نيست که تمام استفاده کنندگان از اين سري مکمل ها دچار اين عارضه گردند.

افزايش فشار خون

اين عارضه نيز از شايع ترين عوارض جانبي اين دسته از مکمل هاست که در مورد برخي از افراد در شدت هاي بالا بروز کرده و فرد را زمين گير مي کند. در برخي موارد فشار خون برخي از کساني که از اين دسته از مکمل ها استفاده مي کنند به حدي بالا مي رود که حتي ممکن است اين افراد خون دماغ شوند.

حتما مي دانيد که افزايش فشار خون سواي اينکه در طولاني مدت ممکن است موجب بروز نارسايي هاي کليه و کبد گردد در کوتاه مدت نيز ممکن است به پارگي عروق خون رسان به مغز گردد که به اصطلاح از اين عارضه به نام سکته هاي مغزي ياد مي شود و درست به همين دليل نيز همواره توصيه کرده ام که در کار با مکمل هاي پمپاژ خون نهايت دقت و احتياط را بايد داشته باشيد.

افت قند خون

در برخي موارد رويت شده است که برخي از افراد به محض استفاده از مکمل هاي پمپاژ خون با افت شديد قند خون و با لرزش دست و تبعات منفي آن رو در رو مي شوند. اين عارضه و اين حالت نيز بر خلاف آن چيزي که گاها ديده مي شود دال بر قلابي بودن مکمل نبوده و با مکمل هاي اصل نيز ممکن است در مورد برخي از افراد رخ بدهد.

افت شديد فشار خون

مکمل هاي پمپاژ خون غالباً با افزايش محسوس فشار خون همراه هستند ولي با اين وجود ممکن است در برخي موارد برخي از افراد در اثر واکنشي که بدن شان به مواد موثر موجود در اين سري مکمل ها نشان مي دهد با خوردن اين سري از مکمل ها با افت فشار خوان و تبعات منفي آن رو در رو شوند.

ناگفته پيداست بروز اختلال در فشار خون در اثر مصرف اين دسته از مکمل ها را الزاما نمي توان به عنوان افزايش فشار خون معني کرده و از داروهاي کاهنده ي فشار خون براي بهبود استفاده نمود، چه بسا که ممکن است فرد با افت فشار خون مواجه شده باشد و ما هم بدون اينکه فشار خون وي را اندازه گرفته باشيم به استناد به اينکه مکمل هاي پمپاژ، موجب افزايش فشار خون مي شوند بالا بودن فشار خون را براي فرد متصور شده و با دارو اقدام به کاستن از فشار خون وي کنيم و فجايع بعدي رقم بخورد.

توصيه هاي ايمني

همانگونه که ديديم مکمل هاي پمپاژ مکمل هاي کم خطري نيستند و در کار با اين دسته از مکمل ها بايد نهايت دقت و احتياط را داشت. توصيه مي شود قبل از اقدام به خوردن اين سري از مکمل ها و قبل از اقدام به تجويز اين سري از مکمل ها به فرد، با سنجش ميزان فشار خون از نرمال بودن آن حصول اطمينان کنيد.

همچنين اين دسته از مکمل ها موجب بر هم ريختن ريتم خواب شبانه مي شوند و از اين رو استفاده از اين سري مکمل ها براي کساني که به هر دليلي اعم از طبيعي يا غير طبيعي با اختلال در خواب شبانه مواجه بوده و بدون مصرف اين دسته از مکمل ها نيز در خواب شبانه مشکل دارند ابدا توصيه نمي شود چرا که در اين صورت، مصرف اين دسته از مکمل ها نيز مزيد بر علت شده و فرد خواب شبانه ي قابل قبولي نخواهد داشت و بدن وارد فاز تمرين زدگي و کاتابوليسم خواهد شد.

فرم دارويي

اين دسته از مکمل ها غالبا به صورت پودر و قرص و کپسول وارد بازار مي شوند. در مورد نمونه هايي که به صورت پودر وارد بازار مي شوند بايد اين مهم را به دقت در نظر داشته باشيد که براي حل کردن آن در آب بايد ابتدا آب کافي به ميزان دست کم ۳۰۰ سي سي در ليوان يا شيکر ريخته و سپس مقدار لازم از پودر مکمل پمپاژ را ريخته و بدون اينکه در شيکر را ببنديد آرام محلول را هم بزنيد تا محلولي يک دست فراهم گردد و سپس آن را ميل کنيد.

هم زدن شديد اين سري مکمل ها همانند آنچه که در مورد پروتئين ها رخ مي دهد اولا ممکن است منجر به ترکيدن و يا دست کم وا رفتن و يا باز شدن درب شيکر گشته و موجب پاشيدن شدن شديد و غیر قابل کنترل مايع به بيرون گردد در ثاني اگر چنين حادثه اي نيز رخ نداد با عنايت به خروج گاز اين مايع، از اثرات مکمل کاسته خواهد شد.

مراقب نمونه هاي قلابي باشيد!

سابق بر اين اوضاع حاکم بر بازار مکمل هاي غذايي ايجاب مي کرد ترديد داشته باشي مکملي که در دست گرفتي ممکن است قلابي باشد ولي باور بفرماييد اوضاع در طي اين چند سال اخير به قدري اسف بار شده است که من شخصا در داخل ايران زماني که مکملي را در دست مي گيرم بنا را بر قلابي بودن آن مي نهم مگر اينکه عکس آن ثابت شود. 

به موازات مکمل هاي اسيد آمينه و پروتئين ها مکمل هاي چيني و حتي از دم قلابي از سري مکمل هاي پمپاژ خون نيز به فراواني در بازار موجود است و در مورد اين سري مکمل ها بايد هشدار بدهم که در ساخت اين سري از مکمل ها از دزهاي بالاي داروهايي استفاده شده است که موجب افزايش بسيار شديد فشار خون مي گردند و به قيمت هاي بسيار نازل در داروخانه ها يافت مي گردند و بديهي است استفاده از اين مکمل هاي قلابي و حتي چيني سبب مي شود تا دزهاي بسيار بالايي از داروهاي افزاينده ي فشار خون و تشديد کننده ي پمپاژ خون وارد بدن گردد و طبيعي است که اين دزها موجب بروز تبعات منفي شديد گردد که سکته هاي مغزي و پارگي عروق خوني اطراف شبکيه ي چشم و تاري ديد و ضعيف شدن بينايي و حتي کوري ممکن است از اين سري تبعات باشد.

صادق سلامي

3 2 votes
امتیازدهی به مقاله

مطالب مرتبط

اشتراک
نوع اشتراک
guest

2 نظرات
قدیمی ها
تازه ترین ها دارای بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه ی نظرات
nikandisheh
nikandisheh
5 سال قبل

مکمل پمپ کراتین دارم وقتی میخورم دچار خارش شدید میشم طوری که میگم بدوم تا از خارش بیفتم اما موقع وزنه زدن تغییری حس نکردم

2
0
نظر بدهید.x