آفت ورزش ترک آن است!

آفت ورزش ترک آن است!

این که در تصویر می بینید منم! ده سال پس از رها کردن ورزش این شده بودم. ۱۱۸ کیلوگرم وزن کاملا بی کیفیت با کلکسیونی از امراض که در اسلاید قبل لابد خواندید. آفت ورزش رها کردن آن است و البته کسانی که در تمام طول عمر خود ورزش نکرده اند در میان سالی و در پیری در قیاس با کسانی که یک عمر ورزش کرده و به یکباره ورزش را به طور کامل رها می کنند کمتر در معرض خطر بیماری هایی همانند افزایش فشار خون، افزایش چربی خون، آرتروز، بیرون زدگی های دیسک های گردنی و کمری، هپاتومگالی، کبد چرب و حتی سنگ کیسه صفرا و غیره قرار می گیرند و البته این بدین معنی نیست که شما را ترغیب به ورزش نکردن کنیم.

ترک ورزش متاسفانه بسیار خزنده تر و نامردتر از افتادن در دام اعتیاد رخ می دهد و درست به همین دلیل حتی فردی مثل من که وزنه بردار بوده و تا بوده در باشگاه ها زندگی کرده و در دوره ای از زندگی خودم نیز در جنوب شرق آسیا ورزشی به نام lethwei، ورزش رزمی بومی برمه که خشن ترین نوع فایت در جهان است را تمرین کرده بودم  نیز دچارش شدم.

بر خلاف اغلب شما که اعتقادی به چکاپ ندارید و خود را روئین تن می پندارید من شدیدا اعتقاد به چکاپ دوره ای داشتم و البته هیچگاه، حتی وقتی که در اوج بودم نیز خود را روئین تن نمی دانستم چون می دانم انسان میراست و از ۱۸ سالگی به بعد کلا رو به زوال است و اگر مراقب سلامت خود نباشد این زوال شتابی باور نکردنی به خود گرفته و زمانی شما را به ملاقات عزرائیل می برد که در باورتان نگنجد! در اسلاید بعدی بخشی از آخرین چکاپی که داده بودم را خواهید دید و این نکته را نیز عرض کنم که به شدت دچار طپش قلب شده بودم و البته منی که فشار خون ام در کل زندگی ام ۷.۵/۹ بود به ۱۰/۱۴ رسیده بود و این نوید انبوهی بیماری ثانویه از نارسایی کلیه بگیرید تا سکته های مغزی و قلبی را می داد. آریتمی و طپش قلب گرفته بودم به نحوی که طپش های قلب خواب شبانه را بر من حرام کرده بود. آرتروز و خصوصا درد زانو امانم را بریده بود. راه رفتن برایم دشوار شده بود و پله بالا رفتن نیز برایم عذاب مرگ شده بود و در کمترین شیب رو به بالا اگر راه می رفتم طوری به نفس نفس می افتادم که دوندگان دوی ۱۵۰۰ متر در انتهای مسیر به چنان حال و روزی نمی افتادند.

جواب آزمایش
جواب آزمایش

به کلینیک مراجعه کردم و پزشک داخلی پس از ویزیت و گرفتن انبوهی آزمایش و عکس و سیتی و سونوگرافی از من و دیدن نتایج در ابتدا مرا از نظر ذهنی برای پذیرش این مهم که این امراض در میان سالی برای نوع بشر طبیعی است و کم کم پا به سن می گذاری و دیگر مرتبا باید زیر نظر ما و دوستان بوده و ماه به ماه برای چک آپ و بودن در زیر چیز ما یعنی نظر ما مراجعه کرده و آزمایش و سونو و سیتی و غیره داده و ماه به ماه هم داروهای خود را گرفته و بروی و الباقی عمر را نیز دست به عصا زندگی کنی آماده کرد و سپس مرا به پزشک قلب ارجاع داد و فوق تخصص قلب نیز پس از انبوهی ویزیت و شرح حال و اکوکاردیوگرافی و نوار قلب و غیره، سه مدل دارو برای کنترل فشار خون و دو مدل دارو هم برای مواقعی که دچار طپش قلب می شوم نسخه و الزام کرد که ماه به ماه باید مراجعه کرده و اصلا باقی عمر خود را الزاما باید زیر چیز ما یعنی زیر نظر ما زندگی کنی و در ادامه دو مشما دارو زیر بغل ما داده و ما را برای ادامه ی درمان پیش متخصص گوارش و کبد فرستادند و البته خدا رحم کرد هوس آنژیوگرافی قلب نکرد!

پزشک فوق تخصص گوارش و کبد سه مدل دارو برای درمان زخم معده و دو مدل برای چربی خون و دو مدل برای درمان کبد چرب داد و البته دو صفحه پرینت رنگی نیز عرضه داشت و فهرست غذاهایی بود که خوردن اش را برایم ممنوع کرده بود. تنها چیزهای که خوردن شان از نظر پزشک گوارش و کبد برایم مجاز بود شلغم و سیب فرانسوی و غذاهایی از این دست بود و این در حالی است که من ذاتا گوشتخوار بوده و علاقه ی شدیدی به خوردن گوشت خام و غذایی به نام تارتار دارم و تصور کنید ممنوع کردن گوشت و غذاهایی که با گوشت طبخ می شوند برای کسی که عاشق خوردن گوشت خام است دنیا را چقدر می تواند برای وی تبدیل به جهنم کند. البته تا یادم نرفته عرض کنم که پزشک فوق تخصص گوارش و کبد قویا توصیه می کرد هر جا کرفس دیدم آب اش را بخورم و البته رویم به روی دکتر باز نبود به نشانه ی اعتراض به وی عرض کنم: مرتیکه خود کرفس ها آب همدیگر را نمی خورند اون وخ من برم هر کرفسی که دیدم آب اش رو بخورم؟ من حاضرم بمیرم این مدلی زندگی نکنم. تازه این شروع ماجرا بود و مرا برای ادامه ی درمان به سمت ارتوپد راهنمایی کردند.

خلاصه حالا نوبت ارتوپد بود که به موضوع دردهای زانو و غیره رسیدگی کند و من با حساب سر انگشتی که کردم دیدم این وضعیت (رفتن زیر چیز یعنی زیر نظر این همه دکتر و بودن زیر چیزی یعنی نظر این همه دکتر و آزمایش ها و چکاپ ها و سونوهای ماهانه و غیره) در هر ماه سوای اینکه تحمل دردهایش از عهده ی من خارج بود برای من ماهانه به اندازه ی خرید یک واحد ۴۵ متری در محله کارتیه لاتین پاریس (یکی از مناطق مرفه نشین این شهر) هزینه خواهد داشت و تازه این قصه ادامه دارد و باید خدمت ارتوپد و متخصص تغذیه و غیره و غیره هم برسم! اگر ورزشکار هستید و ورزش را رها کردید و اگر ورزشکار نبودید و پا به سن گذاشته اید بدانید که دیر یا زود به این جایگاهی که من رسیده بودم خواهید رسید و چه بسا اینکه رسیده اید و چون در ایران اعتقاد زیادی به چکاپ ندارید از آن بیخبر هستید و عمدتا بیخبر نیز می مانید تا اینکه سکته های قلبی و مغزی شما را ویلچر نشین کرده و یا نارسایی های کبد و کلیه و دیابت و کوری و غیره شما را متوجه بیماری هایی که از سال ها قبل در بدن تان پیشروی می کرده است بکند.

این مسیر گزینه ی A و عام ترین گزینه ای است که مردم انتخاب می کنند ولی من آدمی نبودم که پیر شدن و بیمار بودن را گردن بگیرم و گزینه ی B را انتخاب کردم: رژیم غذایی و ورزش! اگرچه در ابتدا بسیار دردناک و آزار دهنده بود ولی اولا کم هزینه تر بود دوما نیازی به دست به عصا راه رفتن برای تمام باقی عمر نبود و سوما نیازی نبود سی مدل دارو خورده از عوارض هر یک بهره مند شوم و از همه مهم تر سوای بازیابی سلامت به فیتنس و سیکس پک که در سواحل شهر نیس و مونت کارلوست از نان شب واجب تر است هم می رسیدم. کرونا ظهور کرده بود و در قرنطینه اجباری خانگی بودیم و من هم تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و ورزش را از نو و این بار به قصد بازیابی سلامت توام با فیتنس استارت زدم. در ابتدای کار حتی سیصد متر دویدن نیز برایم سخت و دردناک بود ولی محض اطلاع بدانید که همین سه روز قبل مسیر ۵۸ کیلومتری که چهار پنجم اش سر بالایی بود را دویده و در برخی نقاط مسیر نیز برای در کردن خستگی از دو به راه رفتن تند تغییر سرعت دادم.

چکاپ دوره ای ورزشکاران
چکاپ دوره ای ورزشکاران

اکنون ۵ ماه گذشته است و پزشکان بیشتر از من از دیدن نتایج شوکه شدند.

صادق سلامی
صادق سلامی
3.9 10 votes
امتیازدهی به مقاله

مطالب مرتبط

اشتراک
نوع اشتراک
guest

2 نظرات
قدیمی ها
تازه ترین ها دارای بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه ی نظرات
محسن
محسن
3 سال قبل

دم شما گرم جناب سلامی . انرژی دادین در حد هزاران تسلا … برای شروع دوباره تمرین بسیار انگیزشی بود. سپاس از شما.

امیر کمری
امیر کمری
3 سال قبل

درود بر شما جناب آقای سلامی عزیز
انشالله همیشه شاد و سرحال باشید. یه خورده دیر به خودتون اومدید ولی بازم آفرین. خوب بود لخت هم یه تصویر میزاشتین.
شاد و سربلند باشید.

2
0
نظر بدهید.x