وقتی رونی کلمن هم زمین گیر می شود

وقتی رونی کلمن هم زمین گیر می شود

صحنه ی بسیار غم باری است وقتی رونی کلمن هم زمین گیر می شود. اصولا بدنسای حرفه ای ورزشی بسیار بسیار پر عارضه است و همین ابتدای کار توصیه می کنم در صورتی که به سلامت خود اهمیت داده و قصد کوتاه کردن عمر خود را ندارید از پریدن در ارتفاعات بالای این ورزش اکیدا خودداری کنید.

در مقاطع مبتدی و متوسط این ورزش نیازی به ورود به عرصه ی رفتارهای پر خطر و نیازی به لیفت های بسیار سنگین نیست هر چند تفهیم کردن این دو اصل مهم برای بدنسازانی که در مقاطع مبتدی تر تمرین می کنند بسیار دشوار است و زمانی متوجه اهمیت موضوع می شوند که سلامت خود را باخته باشند.

سیاه شدن سر استخوان ران بیماری آزار دهنده ای که اسطوره ی پرورش اندام را زمین گیر کرد و بدیهی است از افرادی که با فعالیت های سنگین سر و کار دارند زیاد هم دور نیست. اصولا ورزش برای سلامتی و پرورش اندام و زیبایی اندام و فیتنس و بادی کلاسیک و ورزش های این چنینی نیز همگی برای بهبود کیفیت زندگی و برای لذت بردن هر چه بیشتر از زندگی می باشند ولی متاسفانه به وفور می بینیم که ورزش حرفه ای گاه خود سبب ابتلاء فرد به برخی بیماری ها و دردها می شود که در بسیاری از موارد با پیش آگاهی از خطرات این چنینی که در کمین ورزشکاران می باشد می توان از بروز بسیاری از این عوارض و بیماری ها جلوگیری کرد و در برخی موارد نیز متاسفانه این بیماری ها با ذات ورزش های قدرتی عجین است و اصولا از تبعات ورزش و تمرین مستمر با وزنه های سنگین می باشد که فقط باید دعا کرد که نصیب ما و شاگردان ما نشود.

آواسکولار نکروزیس

سیاه شدن سر استخوان لگن نیز یکی دیگر از بیماری هایی می باشد که عمدتاً در کمین قدرتی کاران و افرادی است که با وزنه های سنگین سر و کار دارند، هر چند این گفته هرگز به معنی مصون بودن فیتنس کاران و ورزشکاران بادی کلاسیک از این بیماری نخواهد بود. اصولا این بیماری که در پزشکی به نام Avascular necrosis of the femoral head یا Osteonecrosis سر استخوان لگن نیز نامیده و شناخته می شود در کمین کسانی است که با وزنه های سنگین تمرین می کنند و از همین رو بد ندیدیم تا اطلاعاتی هر چند مختصر و مفید در مورد این بیماری نیز داشته باشید.

آواسکولار نکروزیس
آواسکولار نکروزیس

آواسکولار نکروزیس

استخوان ران پا که از قوی ترین مستحکم ترین استخوان های بدن آدمی می باشد و در علم پزشکی فمور نام دارد از بالا با مفصل لگن مرتبط است و به واسطه ی اینکه وزن بالا تنه ی بدن آدمی در طول زندگی همواره بر روی این استخوان و خصوصا سر این استخوان سنگینی می کند به نحو نگران کننده ای آسیب پذیر می باشد.

همانگونه که بر همگان واضح و مبرهن است تغدیه ی بافت های زنده ی بدن از طریق خون رسانی به بافت ها صورت می گیرد و البته خون سیاهی که از بافت ها باز می گردد با خود مواد زاید و سمومی که الزاماً باید از دفع شوند را نیز با خود بر می گرداند. بد نیست بدانید استخوان ها که شاید در نگاه اول و در دید شما چندان زنده به نظر نرسند بافت های کاملاً زنده و ایضاً سر زنده ای هستند که همانند همه ی بافت های زنده ی موجود در بدن ما نیاز مبرم به خون رسانی ممتد و مداوم دارند تا بتوانند استوار و مقاوم باقی مانده و اسکلت بدن ما را کماکان استوار و مقاوم نگه دارند.

اختلال در خون رسانی به سر استخوان فمور

در برخی موارد و به دلیل پاره ای دلایل که هنوز به درستی و به صورت کامل بر پزشکان روشن نیست خون رسانی به سر استخوان فمور یا همان استخوان ران که بلند ترین استخوان کل بدن ما محسوب می شود مختل شده و حتی ممکن است به طور کل و با بسته شدن رگ های خون رسان که به این ناحیه خون می رسانند قطع گردد.

نکروز و مرگ استخوان فمور

با مختل شدن خون رسانی و یا با قطع خون رسانی به این قسمت از این استخوان، بافت استخوانی این ناحیه به مرور نکروز شده و دچار مرگ می گردد و با نکروز شدن بافت استخوانی، بافت غضروفی که بر  روی استخوان فمور کشیده شده و حرکت آسان و بدون درد در یکی از اصلی ترین و پر تنش ترین مفاصل بدن یعنی همان لگن را برای ما میسر و ممکن می سازد نیز به مرور زمان رو به زوال نهاده و از بین می رود.

نخستین علایم بیماری

در این مرحله است که دردهای خفیف در این قسمت از بدن خود را نشان می دهند و البته ممکن است در مراحل ابتدایی، دردها زیاد نگران کننده و آزار دهنده ظاهر نشوند و فرد توجه جدی به این مساله نشان ندهد. البته به دلیل اینکه روند نکروز شدن استخوان سر ران ادامه دارد در آینده ممکن است فرد دچار دردهای شدید شده و حتی در راه رفتن عادی نیز دچار اختلال شده و حتی زمین گیر گردد.

همانگونه که ذکر شد هنوز دلایل مشخصی برای بروز این بیماری اثبات نشده است ولی بی شک تمرین با وزنه های سنگین زمینه را برای بروز این بیماری مهیاتر خواهد کرد و از این روست که ورزشکاران رشته های قدرتی و فیتنس کاران باید از این مهم مطلع باشند و گمان می رود حصول اطلاع از خطرات این چنینی که همواره در کمین ورزشکاران می باشد سبب کاهش محسوس میزان ارتکاب به ژانگولر بازی در باشگاه های بدنسازی و رفتارهای نسنجیده در طول تمرین خواهد شد.

تعویض مفصل ران رونی کلمن
تعویض مفصل ران رونی کلمن

تعویض مفصل ران رونی کلمن

در صورتی که اخبار پرورش اندام را دنبال کرده باشید یقینا به خاطر خواهید آورد که رونی کلمن، ستاره ی سال های نه چندان دور پرورش اندام، چندی قبل زیر تیغ جراحی رفت. بد نیست بدانید اصلی ترین دلیل تن دادن رونی کلمن به جراحی که سر و صدای زیادی را نیز به پا کرد بروز همین بیماری در بدن وی بوده است که البته رونی کلمن نیز این بیماری را مدیون سال ها تمرین با وزنه های سنگین و فوق سنگین بود که پس از فروکش کردن تب و تاب قهرمانی و پس از ورود به میان سالی در بدن وی بروز کرد و او را دوباره سوژه ی داغ روزنامه ها و سایت های پرورش اندام ساخت.

جراحی ستون فقرات رونی کلمن
جراحی ستون فقرات رونی کلمن

جراحی ستون فقرات رونی کلمن

البته این تنها باری نبود که رونی کلمن به دنبال ابتلا به تبعات منفی ناشی از سال ها تمرین سنگین و سخت زیر تیغ جراحی می رفت و این اسکلت فلزی که در تصویر می بینید در حقیقت چهار چوب و ساختاری است که پزشکان به دنبال نا امید شدن از جـراحـی تـرمیمی ستون فقرات رونی کلمن، قهرمان افسانه ای پرورش اندام برای میان تنه ی وی طراحی و ساخته و در کمر وی کار گذاشته اند تا رونی کلمن از وضعیف اسف باری که ستون فقرات اش داشت کمی فاصله گرفته و بتواند قامت راست کند.

شکستن پروتز ستون فقرات رونی کلمن
شکستن پروتز ستون فقرات رونی کلمن

البته این سازه ای که در کمر و در ستون فقرات رونی کلمن کار گذاشته بودند یک بار نیز دچار شکستگی شد و رونی دوباره تن به جراحی داد تا این بار اسکلتی محکم تر و قوی تر در ستون فقرات وی کار بگذارند.

زمانی که این سازه ی کار گذاشته شده در ستون فقرات وی شکسته بود او نه تنها توان ایستادن را از دست داده بود بلکه از شدت درد نیز به خود می پیچید.

رونی کلمن پس از جراحی
رونی کلمن پس از جراحی

رونی کلمن پس از جراحی

پس از جراحی، رونی کلمن که روزگاری وقتی بر روی سن مسابقات فیگور می گرفت بقیه ی شرکت کننده ها کمترین شانسی برای رسیدن به سکوی اول ندیده و برای سکوی دومی و سومی رقابت می کردند و اصولا کسی حتی به ذهن اش خطور هم نمی کرد که گذشت زمان بتواند بر روی این مرد حیرت انگیز اثر کرده و او را پیر کند برای راه رفتن نیاز به واکر پیدا کرده است و بد نیست کسانی که بی محابا در ورزش های قدرتی می تازند از این زوایه نیز به این ورزش نیم نگاهی داشته باشند تا سال ها بعد احیانا در صورتی که گرفتار تبعاتی شدند نگویند کسی نبود که ما را روشن کند!

افزایش ابتلا به این بیماری در میان ورزشکاران

بد نیست بدانید در طول این چند سال اخیر ابتلاء به این بیماری که بسیار پر هزینه و پر دردسر نیز می باشد در میان بدنسازان ایرانی و خصوصا افرادی که پا به سن گذاشته اند افزایش نگران کننده ای داشته است ولی به دلیل اینکه ما ایرانی ها اصولا عادت به پنهان کاری داریم و البته گاه شرایط و جامعه نیز چنین رفتارهایی را ایجاب می کند خبر این قبیل ابتلاها و بیماری ها و جراحی ها بر خلاف آنچه که در مورد رونی کلمن و توسط خود او منتشر و رسانه ای رسانه ای نمی شود تا هشداری باشد برای نسل های بعدی رشته های قدرتی و فیتنس و رشته های زیبایی!

تمرینات سنگین و سیاه شدن سر استخوان لگن

دلایل زیادی برای این بیماری ذکر شده است که البته هیچ یک از آنها را نیز نمی توان به طور قطع اصلی ترین دلیل مسدود شدن و یا ایجاد اختلال در خون رسانی به سر استخوان لگن دانست ولی با عنایت به اینکه این بیماری در میان بدنسازان و در راس آنها رونی کلمن نیز بروز کرده است می توان قطع به یقین اظهار نظر نمود که تمرین مداوم با وزنه می تواند زمینه را برای ابتلا به این بیماری مهیاتر کند.

درست به همین دلیل نیز ما همواره از این نظریه دفاع کرده و آن را بسط داده ایم که برای رسیدن به بدن های زیبا ابدا نیازی به ژانگولر بازی های معمول در باشگاه های بدنسازی و استفاده از تناژهای افراطی و به یاری طلبیدن نیمی از ورزشکاران حاضر در باشگاه برای مهار وزنه هایی که انتخاب کرده ایم نیست!

وزنه ها را بر اساس توانی که دارید انتخاب کنید و یقین داشته باشید کسی را به جرم سبک بودن رکورد در تمرین جریمه نخواهند کرد. تکلیف شما و شاگردان شما روشن است. قرار است در آینده ای نه چندان نزدیک به بدنی شکیل و تحسین بر انگیز و صد البته دل بَر برسید و تردید نداشته باشید برای نیل به این هدف خصوصا در سطوح غیر مسابقه ای نیازی به وزنه های فوق سنگین که عوارضی نظیر این بیماری به دنبال داشته باشد نیست.

کورتون و سیاه شدن سر استخوان لگن

یکی دیگر از اساسی ترین علت های بروز این بیماری مصرف طولانی مدت داروهای کورتونی است. معمولا پزشکان برای مهار برخی بیماری ها مصرف طولانی مدت کورتون را به بیماران خاص تجویز می کنند و این بیماران که در حال حاضر راهی جز مصرف کورتون ندارند به شدت در معرض خطر بروز این بیماری قرار می گیرند.

کورتون در بدنسازی

در پرورش اندام و در بدنسازی نیز استفاده از کورتون چه به صورت خواسته و چه به صورت ناخواسته معمول می باشد و یا دست کم می توان گفت که در گذشته های نه چندان دور معمول بوده است. برخی از مربیان بی آنکه بدانند با چه دارویی سر و کار دارند به تقلید از دیگر مربیان و یا به تقلید از برخی از کاسب ها که هر دارویی که منجر به افزایش وزن ولو بی کیفیت و پر از عارضه شود را به نام داروی طلایی بدنسازی می فروشند اقدام به تجویز کورتون به شاگردان خود کرده و یا خود استعمال می کردند و صد البته چنین رفتارهای خطرناک دارویی که البته چند سالی است با بالا رفتن دانش عمومی در مورد رفتارهای پر خطر این چنینی، کاهش یافته است زمینه را برای ابتلا به این بیماری مهیاتر می کند.

مکمل های آلوده به کورتون و سیاه شدن سر استخوان لگن

استفاده از مکمل های غذایی در ورزش های قدرتی و در ورزش های زیبایی امری عادی و طبیعی و بسیار معمول است ولی دسترسی به نمونه های اصل این مکمل های غذایی که عمدتا ساخت آمریکا می باشند در کشورهایی همانند ایران کمی دشوار بود و دشوارتر نیز شده است.

البته سودجویانی که اولا دانش چندانی در مورد تبعات رفتارهای پر خطر نداشته و از سوی دیگر کمترین بهایی برای جان ورزشکار قائل نیستند نیز در این میان بیکار نبوده و دست به تولید و عرضه ی مکمل های قلابی در سطح انبوه زده اند و می زنند.

در اغلب موارد برای افزایش اثر بخشی مکمل های قلابی که تولید و عرضه می شود از داروهای ارزان قیمت رایج در داخل کشور نظیر کورتون ها که افزایش بی کیفیت و البته سریع وزن از ابتدایی ترین عوارض این داروها محسوب می شوند استفاده می کنند تا خریدار و مصرف کننده با مشاهده ی افزایش وزنی که از مصرف این مکمل حاصل کرده است ترغیب به خرید و مصرف بیشتر شده و همچنین این محصول را به دوستان و آشنایان خود نیز توصیه کند و همین می شود که برخی از ورزشکارن ناخواسته و بی آنکه بدانند با خوردن هر وعده از مکمل هایی که به نام صد در صد اصل خریداری کرده اند انبوهی کورتون وارد بدن خود می کنند و در آینده ای نزدیک تبعات مصرف طولانی مدت این همه کورتون به صورت بیماری هایی نظیر این بیماری که در این مقاله تشریح شد را باید میزبانی کنند.

مواد مخدر و سیاه شدن سر استخوان لگن

گفته می شود که معتادین به مواد مخدر و خصوصا معتادینی که اعتیاد به تزریق مخدرها دارند نیز همسان با ورزشکاران در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. البته در این راستا گفته شده است ورزشکارانی که برای نیل به اهداف ورزشی از داروهای تزریقی بهره می برند نیز به اندازه ی معتادان تزریقی در معرض خطر سیاه شدن سر استخوان لگن قرار دارند.

مصرف الکل و سیاه شدن سر استخوان لگن

فروش و مصرف الکل در کشور ما به دلایل شرعی ممنوع و حرام می باشد و انتظار می رود که مصرف الکل نیز در بین ما ایرانیان بسیار پایین باشد ولی شواهد و قراین و آمارهای غیر رسمی چیز دیگری را نشان می دهند و از این رو شاید بد نباشد بدانید که مصرف الکل نیز یکی از دلایل مهیاتر شدن زمینه برای بروز این بیماری در بدن بوده است.

بیماری های دیگر و سیاه شدن سر استخوان لگن

گفته شده است که بیماری هایی نظیر کم خونی داسی شکل، بیماری گوشه، التهاب لوزالمعده، بیماری کرون و لوپوس نیز می تواند زمینه را برای بروز این بیماری مهیاتر کند. البته لازم به ذکر است که پزشکان در این باره نیز اجماع ندارند و این گفته در حد فرضیه می باشد.

درمان سیاه شدن سر استخوان ران

برای درمان بیماری سیاه شدن سر استخوان ران چاره ای جز جراحی نیست ولی در مورد این بیماری نیز در صورتی که این بیماری در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود شاید بتوان با جراحی های بسیار کم هزینه تر و کم عارضه تر و ساده تر خون رسانی به سر استخوان لگن را دوباره بهبود بخشید و از حاد شدن وضعیت بیمار جلوگیری کرد.

درمان سیاه شدن سر استخوان ران
درمان سیاه شدن سر استخوان ران

درمان سیاه شدن سر استخوان ران

متاسفانه در اغلب موارد این بیماری خصوصا در مورد ورزشکارانی که با تمرینات سنگین سر و کار داشته و به دلیل تمرینات مستمری که در طول روز دارند دردهای خفیف در ناحیه لگن را حس نکرده و یا جدی نگرفته و یا آن را ربط به مصدومیت های جزئی تمرین می دهند دیر تشخیص داده می شود و فرد نیازمند تن سپردن به جراخی های بسیار سنگین و تعویض کامل مفصل سر ران و لگن می گردد.

کلام آخر

دوران طلایی قهرمانی و دوران اوج ورزشی و دوران پر شر و شور جوانی خواه و ناخواه به پایان خواهد رسید و شایسته است در جوانی و در طول دوران ورزشی، طوری با خود و با بدن خود تا کنیم که در پیری از پیامدهای مثبت ورزش هایی که در جوانی کرده ایم سلامت بیشتر و لذت فراوان تر از زندگی را درو کنیم و در دوران ورزشی طوری با خود و با بدن خود تا نکنیم که در دوران پیری با تبعات منفی رفتارهای پر خطر ورزشی دست به گریبان بوده و یا بسیار سریع تر از دیگر هم سن و سالان با دنیا وداعی زودر رس کرده و یا در میان سالی و کهولت سن با انبوهی از بیماری ها و امراض که عمدتاً ناشی از سهل انگاری ها و بیگدار به آب زدن های دوران جوانی مان می باشد دست به گریبان شده آواره ی مطب و بیمارستان ها باشیم.

صادق سلامی

3.8 46 votes
امتیازدهی به مقاله

مطالب مرتبط

اشتراک
نوع اشتراک
guest

22 نظرات
قدیمی ها
تازه ترین ها دارای بیشترین رای
Inline Feedbacks
دیدن همه ی نظرات
Happy love
5 سال قبل

عالی بود

Masud tahmasebi
Masud tahmasebi
5 سال قبل

ممنون استاد از مطالب مفيدت، من خودم شخصا كسيو جز شما تو علم بدنسازي شخص ديگه اي رو قبول ندارم چون شخصا ديدم و خودم تجربه كردم، بقيه هم كه دور از جون شما توايران دارن فعاليت ميكنن فقط دكان جهت پول دراوردن باز كردن و با جون جوونا بازي ميكنن.

محمود
محمود
5 سال قبل

سلام آقای سلامی.خواستم تشکر کنم از بابت مقاله خوبتون.یه سوالی برام پیش اومد اونم اینه که آرنولد کوین لورن و جی کاتلر هم تمرین سنگین میکردن.چرا اونا یا این طوری نشدن؟

محسن
3 سال قبل
پاسخ به  صادق سلامی

سلام آقای صادق سلامی
درود برشما.
راستش در مورد صداقت، نمیشه همه رو با یه چوب زد…
ولی کلی خندیدیم از نکته تون!

امیر
امیر
2 سال قبل
پاسخ به  محسن

شعور و شخصیت و درک چیز خوبیه که متاسفانه خیلیییا همچون تو اصلا نمیدونن چی هست ، به هر حال سلامی درست گفت

mostafa
3 سال قبل
پاسخ به  محمود

نوعه ژنتیکه بدنها با هم متفاوته هیچ بدتی مثل بدنی دیگری نیست ممکن کسی بدنی داشته باشه که مقاومترو محکمتر باشه نسبت به مصرف کردنه هورمونها و استروییدها البته در هر صورت مصرف کردنه هورمونها بسیار خطرناکه شاید کوین جی مقداره کمتری نسبت به رونی استرویید یا هورمون مصرف کرده باشن البته همونطور که گفتم ژنتیک و بدنها کاملا متفاوتن

فرشاد
فرشاد
5 سال قبل

ممنون بابت مطالبتون
خسته نباشي استاد

hassan
hassan
5 سال قبل

یه زمونی سلطانی میکرد ببین به چه روزی افتاده.
ورزش حرفه ی خیلی نامرده یه روز چنان میزنه زمین باورت نشه.

محسن
محسن
4 سال قبل

ورزش دشمن سلامتیه

امیرعلی محمد زاده مخلص شما جوانان ایران زمین
امیرعلی محمد زاده مخلص شما جوانان ایران زمین
3 سال قبل
پاسخ به  محسن

دقیقا منهم هراسیبی که دیدم از ورزش کردن زیادی بوده به نظر می یادکه رژیم کم بخور همه چی بخور ۱۵۰دقیقه در هفته پیاده روی وزندگی بدون استرس، تا حد امکان گردش در مکانهای خوش اب وهوا و پر اکسیژن جزو بهترینها باشد درضمن چیزهای دیگری هم در طول زندگی هرشخص وجود دارد .مانند دوست داشتن ، عشق به هم نوع و… زیادی به جسم توجه کردن خود شیفتگی میاورد بدترین درد مرض خود شیفتگی است……من از دیگری قویتر وزیباترم یعنی اعتماد بنفس صفر.قلب بزرگ ودیدن همه زیبا یها جسم و روح را در حد هستی قوی نگه می دارد.

Anosh
Anosh
3 سال قبل

آرنولد مکمل مصرف نمیکرد این چیزا جدیدا باب شده فقط برای سود بیشتر من ۲۰ سال پیش بدنسازی کار کردم دکترم بهم گفت نه مکمل نه تستسترون و نه ناندرلن فقط تغذیه سالم و خواب و تمرینات کات و حجم منظم

بابک
بابک
3 سال قبل
پاسخ به  Anosh

اتفاقا ارنولد مثل نقل و نبات دیانابول مصرف میکرد

امیر
امیر
2 سال قبل
پاسخ به  Anosh

ارنولد مصرف نمیکرد!؟ طبیعی بوده حتما ،باد نره امریکا و اروپا حداقل ۱۰۰ سال از ما جلوتر هستن ، و زمانی که اینحا اصلا نمیدونستن باشگاه له کجا گفته میشه اونا علم دانشگاهی تدریس میکردن

مهدی
مهدی
3 سال قبل

راستش اتفاقی با سایتتون اشنا شدم و با خوندنه این مطلب یاده خودم افتادم. من از اول دبیرستان بخاطر اضافه وزن بدنسازی رو شروع کردم و بعد از یک سال لذتش چنان زیر زبونم رفت که دیگه نتونستم پا پس بکشم. تا سن ۲۵ سالگی که عروسی کردم ادامه دادم. اما اینکه چی شد ول کردم بی ربط به این پست نیست. معمولا تمامه کسانی که بدنسازی کار میکنن لذتشون از بدنسازی حجم و قدرته بیشتره. و گاهی وقتا میخوای با دوره هایی که برمیداری زودتر به این خواسته ها برسی. من سه دوره پشت سرهم برداشتم طوری که کتی… مطالعه ی بیشتر »

بابک
بابک
3 سال قبل
پاسخ به  مهدی

امان از مصرف پمپ امااااااان

یونس یوسفی
یونس یوسفی
3 سال قبل

خدا بیامرزتت رونی کلمن تو دیگه مرده متحرکی. اصلا حالم بهم خورد دیدم. پیچا تو لگنشو. برو خداحافظ دیگه این وضع دیگه ارزش نداره. زوری زوری هی برنده شدی نذاشتی بقیم بیان. اینم هزینش

مهران
مهران
3 سال قبل

خدا رحمت كنه بيت الله عباسپور هم در اوج جواني وتازه داشتن به شهرت مي رسيدن به واسكوليت دچار شدن

Hossein
3 سال قبل

با سلام
من خودم شخصا همش دنبال هیکلی شدن بودم و متاسفانه از داروهای افزایش وزن استفاده کردم و به بیماری نکروز دچار شدم اولش با درد خیلی کمی در ناحیه باسن و کمرم شروع شد ولی بعد از یک مدت به پزشک مراجعه کردم وبعد معلوم شد به این بیماری لعنتی مبتلا شدم خیلی واقعأ پشیمونم😢😢😢😢😢

Mmmmmm
Mmmmmm
2 سال قبل

چیکار کنیم انسان به ریسک زنده است رونی کلمن با تعویض مفصل و استراحت درست میشه ولی همه او را به نام سلطان بدنسازی میشناسن

22
0
نظر بدهید.x